Tvedestrand bør få nasjonalparksenter

-Planene for Raet nasjonalpark er veldig gode og vi i Venstre ser fram til å få nasjonalpark i området som den britiske avisa The Independent har kalt "The coolest Riveria in Europe", sa Venstres Jan Kløvstad i Arendal bystyre torsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Han foreslo på vegne av Venstre at det i tillegg til et ønske fra Arendal om informasjonssenter på Hove, også bør være et informasjonssenter lenger øst, helt på bryggekanten og samtidig lett tilgjengelig fra land. — Dette vil gjøre det lettere for båtfolket å bli kjent med nasjonalparken, og båtfolket er de som vil få aller mest glede av Raet nasjonalpark. De fleste kommer også inn i den kommende parken fra øst, sa Jan Kløvstad som mente Arendal bystyre burde gi et klart signal om at Tvedestrand bør få et slikt båttilgjengelig informasjonssenter. Tvedestrand har mange gode alternativer, sa Jan Kløvstad. Han nevnte Tvedestrand rådhus, Hagefjordbrygga og Bokhotellet Lyngørporten, men understreket at Tvedestrand må finne fram til det beste stedet selv.
Men i endelig avstemning gikk Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Pensjonistpartiet imot å foreslå et informasjonssenter i Tvedestrand, og Venstres forslag falt med 20 mot 19 stemmer.
-Likevel er ikke denne saka tapt. Det er fritt opp til Tvedestrand kommune å ta ballen, og det at et flertall i Arendal bystyre ikke er villige til å dele informasjonsoppgavene med Tvedestrand er ikke noe hinder for at det likevel kan komme et nasjonalparksenter på en bryggekant i Tvedestrand kommune, sier Jan Kløvstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**