IPCC klimarapport: – Vi må levere politikk i samsvar med utfordringene

– Rapporten setter et punktum for den vitenskaplige diskusjonen om hvorvidt klimaendringene er menneskeskapte. Vi har fortsatt mulighet til å unngå de aller mest alvorlige klimaendringene, men da må vi sette igang med omstillingen, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

- Rapporten setter et punktum for den vitenskaplige diskusjonen om hvorvidt klimaendringene er menneskeskapte, konkluderer Ola Elvestuen.

– Rapporten setter et punktum for den vitenskaplige diskusjonen om hvorvidt klimaendringene er menneskeskapte, konkluderer Ola Elvestuen.
Foto: Bård Ek

I dag fredag legger klimapanelet (IPCC) fram den første delen av sin femte rapport siden 1990, med vitenskapelige vurderinger av årsakene til den globale oppvarmingen. Klimapanelet slår nå fast at det er 95 prosent, eller «ekstremt sannsynlig», at borparten av klimaendringene siden midten av det 20. århundre er menneskeskapte. Dette er en oppjustering fra 90 prosent i 2007 og 66 prosent i 2001.

Les NRK: — Rapporten setter punktum for debatten om klimaendringene er menneskeskapte

Ekstremvær
Klimapanelet spår flere hetebølger, mer tørke, mer flom og stigende havnivå dersom det ikke blir satt i verk dramatiske tiltak for å bremse utslippet av klimagasser.

Les DN / Liberal.no: Markedet kan redde klimaet

– Konsekvensene av de menneskeskapte klimaendringene er dramatiske og setter store krav til at politikerne fører en politikk som er i samsvar med utfordringen vi står foran. Vi trenger et stort grønt skifte i norsk politikk, med satsing på kollektivtrafikk, energieffektivisering, grønne skatter og avgifter og fornybar energi, sier Elvestuen.

– Må komme i gang
Elvestuen påpeker at rapporten understreker hastverket med å komme i gang med omstillingen av Norge til et lavutslippsamfunn.

– Rapporten understreker det som allerede er kjent, og konsekvensene er dramatiske. Vi har fortsatt mulighet til å unngå de aller mest alvorlige klimaendringene, men da må vi sette igang med omstillingen. Det rødgrønne klimapolitiske hvileskjæret må avsluttes, og en grønn politikk må innføres, sier Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**