Møte i bystyret 25. september

Det viktigste i dagens møte i bystyret er overleveringen av byrådets budsjettforslag, som du kan lese mer om på våre nettsider. Bystyret behandler også ordinære saker, og her kan du følge med på debatten. Du kan også følge møtet på Oslo kommunes nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

14:00 Venstre er representert med Toril Berge, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug og Terje Bjøro (møter for Guro Fjellanger).

14:05 Bystyret åpner med muntlig spørretime. Første spørsmål handler om bademeldingen som kommer til bystyret i løpet av høsten. Ola Elvestuen er imidlertid ikke til stede i bystyret, så settebyråd Bård Folke Fredriksen ber om å få komme tilbake med svar på spørsmål skriftlig.

14:10 Neste spørsmål kommer fra Gulay Kütal (SV), og handler om prisen på Oslos aktivitetsskole, tidligere kjent som SFO. Byråd Torger Ødegård svarer at Oslo er en av få kommuner i Norge som har inntektsgradert pris i aktivitetsskolen, fordi byrådet er opptatt av å gjøre den tilgjengelig for flest mulig.

14:20 Neste spørsmål kommer fra Abdullah Alsabeegh (A), og handler om den pågående rettsaken mot en Ruter-ansatt. Byrådsleder Stian Berge Røsland svarer at han ikke vil kommentere en pågående rettssak, men redegjør på generelt grunnlag for kommunens etiske retningslinjer.

14:30 Bjørnar Moxnes (R) stiller spørsmål om at en leverandør til Omsorgsbygg har brukt en underleverandør som ikke tilfredsstiller kommunens krav. Byråd Hallstein Bjercke sier at bruk av underleverandører skal godkjennes av kommunen, men at dette ikke ble varslet til Omsorgsbygg i dette tilfellet. Leverandøren er derfor pålagt å fullføre arbeidet med egne ansatte, og Omsorgsbygg vil følge dette tett opp. Det vil også bli vurdert ytterligere reaksjoner mot leverandøren, sier Bjercke.

14:40 Tone Tellevik Dahl (A) spør om botilbud til unge mennesker med funksjonsnedsettelser. Byråd Aud Kvalbein sier at det ved årsskiftet var 45 mennesker i denne målgruppen som bodde på sykehjem, hvorav kun 2 bodde der fordi man ikke hadde klart å fremskaffe et mer tilrettelagt tilbud. De øvrige ønsket selv tryggheten det å bo på sykehjem innebærer. Byrådet jobber fortløpende med å fremskaffe flere tilpassede boliger, avsluttet Kvalbein.

15:05 Bystyret går videre til å behandle ordinære saker.

15:15 Odd Einar Dørum holder Venstres innlegg til kommunerevisjonsrapport fra 2011om utbygging av hovedsykkelveinettet. Han sier samferdsels- og miljøkomiteen har fått omfattende kunnskap om hvorfor sykkelveiutbygging går sakte i Oslo. Det handler blant annet om en for detaljert reguleringsprosess, dårlige veinormaler og manglende skiltmyndighet, sier Dørum. Dørum sier også at sykkelprosjektet har levert gode resultater i de årene det har eksistert, og at han er glad for at dette er videreført og styrket i budsjettforslaget for 2014.

15:30 Bystyret går videre til å behandle diverse endringer i bystyregruppenes sammensetning, pga flytting o.l.

15:35 Bystyret behandler forslag fra SV om tiltak mot barnefattigdom. Forslagene er de samme som Venstre i vår leverte sammen med Høyre, Frp og KrF på Stortinget, med den vesentlige forskjell at det ikke følger bevilgningsforslag med. En del av forslagene omhandler dessuten tiltak på statlig nivå. Forslagene ble nedstemt av de rødgrønne partiene på stortinget. Toril Berge holder Venstres innlegg i saken. Hun sier at tiltak mot barnefattigdom er et prioritert område for Venstre, men at bystyret allerede har vedtatt en rekke mer konkrete tiltak enn det SV fremmer i dag. Når det dessuten ikke følger penger med forslagene, blir dette et rent symbolsk forslag fra SV, sier Berge.

15:55 Toril Berge tar ordet igjen, og sier at det i byrådets budsjettforslag legges opp til at kommunen skal anskaffe 600 nye kommunale boliger. Å bo trygt er et av de beste tilbudene vi kan gi barn som vokser opp i fattigdom, og det er jeg glad for at byrådet vil satse på, avsluttet Berge.

16:15 Bystyret går videre til å behande sak om avvikling av dobbeltrom på sykehjem. Terje Bjøro holder Venstres innlegg. Han sier situasjonen hvor pleietrengende har måttet dele rom med andre mot sin vilje, har vært uverdig, og at han er veldig glad for at byrådet nå lykkes med å avvikle praksisen. Dette viser at byrådet har grep om situasjonen, og i løpet av året vil det bare være noen få dobbeltrom igjen, til de som ønsker å benytte seg av samboergarantien for eldre ektepar, avslutter Bjøro.

16:30 Sak om avvikling av dobbeltrom på sykehjem blir enstemmig vedtatt. Bystyret tar middagspause. Oppdateringene herfra fortsetter ca. 17:30.

17:30 Bystyret gjenopptar forhandlingene. For Venstre har Anders Bergsaker og Haakon Riekeles tatt sete, som varaer for Toril Berge og Odd Einar Dørum.

17:50 Bystyret behandler orienteringssak om erfaringene etter 3 år med Omsorg+. Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Omsorg+ er tilpasset eldres behov, og det er bred enigehet i bystyret om at det er et godt konsept. Omsorg+ møter de behovene dagens eldre har på en god måte, og Venstre er glade for at det har vært mulig å satse offensivt på dette tilbudet. For Venstre er det viktigste at alle får et tilpasset tilbud, og når vi ser hvor mange som etterspør Omsorg+-leiligheter, er det ikke tvil om at det har vært en riktig prioritering, sier Ophaug.

18:05 Bystyret behandler forslag fra A om varmtvannsbasseng. Haakon Riekeles holder Venstres innlegg. Varmtvannsbasseng er en effektiv behandlings form for mange slags plager, og vi ser derfor positivt på å inkludere dette i den kommende bademeldingen. Bademeldingen skal gi et helhetlig perspektiv på svømmehallsituasjonen i Oslo, og komme med forslag om utvidelser basert på behovet. Tilgjengelighet for mennesker med funksjonsnedsettelser er en viktig del av dette, og vi støtter derfor intensjonen i forslaget, selv om vi foretrekker å se saken i en helhet i bademeldingen, avsluttet Riekeles.

18:20 Bystyret behandler sak om Oslo kommunes TT-ordning. Oslo har landets beste TT-ordning, og det skal vi fortsette å ha, sier Espen Ophaug. Det er viktig å gi mennesker med funksjonsnedsettelser de samme mulighetene til sosialisering og aktivisering som alle andre. Derfor er vi glad for at vi nå lager en ordning som ivaretar de som faller inn under den statlige ordningen. Byrådet får ikke flertall for sitt forslag om penger på kort i stedet for et fast antall turer, selv om dette ville gitt brukerne flere fordeler de ikke har i dag. Vi skulle ønske at det var mulig å sende saken tilbake til byrådet for en ytterligere vurdering av dette, men tar til etterretning at flertallet ikke ønsker dette. Alt i alt vil Oslo fremdeles ha en TT-ordning det er grunn til å være stolte av, avsluttet Ophaug.

18:35 Bystyret har gått videre til saker fra Byutviklingskomiteen. Første sak med debatt er ny norm for leilighetsfordeling i indre by. Les mer om saken her (PDF). Espen Ophaug holder Venstres innlegg. Normen ble innført i 2009, for å sikre at det ble bygget større boliger der det i hovedsak ble bygget svært små leiligheter. Venstre ønsker variert bebyggelse og beboelse over hele byen. Derfor har det vært viktig for oss å ha en norm som gjør det mulig for barnefamilier som har behov for større plass å bli boende i sin egen bydel. Det er imidlertid alltid behov for å justere normer og regler innimellom. Etter seks år har vi oppnådd en del, og det gjør riktig å gjøre en mindre justering av normen. Vi tar grep som vil virke positivt på leiemarkedet, og åpner for en liten økning i andelen små leiligheter. Det er ingen dramatikk i dette, for normen opprettholder kravet om mange store leiligheter, slik det har vært i flere år, avsluttet Ophaug.

19:15 Espen Ophaug tar ordet til SVs forslag om boligpolitikk. Det er bred enighet i det politisk Norge om at det offentliges rolle skal være å tilrettelegge for boligbygging og ikke subsidiere privat boligbygging. Det store flertallet i Norge har god råd og gode boliger, og å bruke offentlige midler på å subsidiere leieboliger til dette mener vi er et dårlig forslag. Det samme er det at kommunen skulle drive spekulasjon i tomtekjøp. Oslos boligstrategi må ligge fast, vi må holde takten i reguleringen oppe, satse på kollektiv og fortette i knutepunkter. Vi må ha høy kvalitet på utbyggingsprosjekter, og vi må satse på å gi de som trenger hjelp til å komme inn på boligmarkedet startlån og ha et tilstrekkelig antall kommunale boliger til vanskeligstilte. Det er en god boligpolitikk for en by i vekst, avsluttet Ophaug.

19:55 Julianne Ferskaug tar ordet til sak om Oslo musikk- og kulturskole. I Oslo er det et bredt kulturtilbud til alle, og OMK er en viktig del av dette. I årene som kommer skal det opprettes 700 nye plasser, og fire nye kulturstasjoner. I tillegg gis det undervisning på 60 skoler til alle elever, og dette er et viktig grep for å få ned ventelistene, avsluttet Ferskaug.

20:05 Bystyret går videre til saker fra Finanskomiteen. Første sak er opprettelse av et Næringsselskap for Oslo-regionen. Les mer om saken her (PDF).

20:05 Anders Bergsaker holder Venstres innlegg. Det er bedriftene som skaper de arbeidsplassene som bidrar med skattepenger til kommunen. Men de som driver bedrifter har vanskelige tider foran seg. Høye lønninger, tøff regional og internasjonal konkurranse, strenge regler, et høyt skattetrykk og investeringstørke gjør det krevende å drive næringsvirksomhet i Norge, sier Bergsaker. Når det er vanskelig å drive næringsvirksomhet, må vi som vertskommune gjøre det vi kan for å gjøre det enklest mulig for dem der vi har mulighet. Vi må i konkurransen med Stockholm og København, ja også i konkurransen med Bergen og Stavanger, stikke hodet frem og tilby det lille ekstra. Det vil det nye næringsselskapet bidra til, avsluttet Bergsaker.

20:15 Hallstein Bjercke tar også ordet, og sier at Oslo konkurrerer i et internasjonalt marked om å tiltrekke seg de beste næringsaktørene. Det er gjort et omfattende arbeid for å få Akershus fylkeskommune med på opprettelsen, men det har dessverre ikke lykkes. Når vi velger aksjeselskap som styreform, er det for å kunne utvide eierskapet til våre samarbeidspartnere i regionen. Det er et spennende arbeid som nå settes i gang, og vi vil bruke tid på å utvikle konkrete og målbare indikatorer for selskapets virksomhet, avslutter Bjercke.

20:20 Det blir vedtatt at Oslo kommune etablerer et næringsselskap for Oslo-regionen.

20:25 Bystyret diskuterer samarbeidet med St. Petersburg i lys av Russlands lov mot såkalt homofil propaganda. St. Petersburg vil, sammen med Oslos øvrige vennskapsbyer, bli invitert til Oslo under Euro-Pride-arrangementet i 2014 for å diskutere menneskerettigheter og toleranse.

20:30 Espen Ophaug tar ordet, og berømmer både byrådslederen og varaordføreren på deres reaksjon mot St. Petersburg. Loven er et åpenbart brudd på ytringsfrihet, og vi må bruke vår posisjon som samarbeidsby for å si sterkt og klart fra om at dette er en uakseptabel praksis. Å inivitere byene til Europride 2014 er en veldig god idé for å ta opp dette temaet på en god måte. Derfor er jeg glad for at dette blir enstemmig vedtatt, avsluttet Ophaug.

21:00 Julianne Ferskaug tar ordet til sak om forskrift for tildeling av midler til innovativ kunst. Jeg er stolt av at Venstre har prioritert en egen pott til innovativ kunst, og når vi nå vedtar gode og tydelige forskrifter for denne ordningen, er det grunn til å glede seg over det. Nyskapende kunst er noe av det som gjør byen spennende, og jeg er glad for at Oslo satser videre på dette, avsluttet Ferskaug.

21:10 Forskriftene ble vedtatt. Bystyret skal nå avgi høringsuttalelse til NOU om det livssynssåpne samfunn.

21:15 På grunn av kort behandlingstid, blir det vedtatt at byrådet skal be om utsatt frist til neste bystyremøte. Om det ikke innvilges utsatt frist, vil byrådet avgi høringsuttalelsen.

21:20 Byrådslederen orienterer om at det vil bli oppnevnt settebyråder for miljø- og samferdsel og Finans, ettersom Ola Elvestuen og Kristin Vinje er valgt inn på stortinget. Inntil nye byråder er oppnevnt, vil Hallstein Bjercke fungere som settebyråd for finans, og Bård Folke Fredriksen som settebyråd for miljø- og samferdsel. Dette er de samme settebyrådene som utnevnes på disse områdene ved sykdom o.l.

21:20 Bystyrets møte er med det avsluttet. Oslo Venstre takker for følget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**