Bybudsjettet svakt på klima og miljø

Byrådet har altfor lavt ambisjonsnivå, mener Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Penger, økonomi

Foto: Microsoft

– I år som i fjor er byrådet svak på klima og miljø. Ambisjonsnivået er lavt, og det er ingen vesentlige økninger hverken i dette budsjettet eller i økonomiplanen for de neste fire årene. I et så stort budsjett som de har, burde det være mulig å finne midler for eksempel til panteordning for ved- og oljefyrer, eller bedre måling av luftkvaliteten i Bergen. Budsjettet for byutvikling, klima og miljø blir faktisk redusert sammenlignet med 2013, sier Erlend Horn, gruppeleder i Bergen Venstres bystyregruppe.

Han kritiserer også byrådets barnehagepolitikk.

– I tillegg har Høyre, KrF og Frp ingen ambisjoner om å likebehandle private og offentlige barnehager, hverken i år eller de neste årene. Når 70 % av alle barnehager i Bergen er private, er det helt avgjørende for tilbudet at de likebehandles med de offentlige. Særlig for mindre, uavhengige barnehager kan marginene være små, og likebehandling kan utgjøre forskjellen mellom underskudd og overskudd. Jeg hadde håpet at et borgerlig byråd ville dele Venstres ambisjoner om likebehandling.

Når det gjelder rusomsorgen, er Venstre ikke fornøyde.

– Det kan også se ut som om byrådet kutter i overføringene til lavterskeltilbud for rusavhengige, mer spesifikt et kutt for Klosterhagen Hotell på mer enn 300.000 kroner. Det er uheldig om den samlede støtten til frivillige aktører på dette området blir kuttet.

Horn5

Foto: Mathias Fischer

– Ellers har Venstre de samme bekymringene som tidligere: Budsjettet er stramt, og gjelden øker. Byrådspartiene gjør Bergen veldig sårbar overfor en eventuell nedgang i norsk økonomi. Får vi renteøkning og svikt i inntektene kommer det til å gå hardt ut over velferdstilbudet.

Les hele saken hos Bergens Tidende her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**