Sykkelprosjektet videreføres med en investeringsramme på 122 millioner kroner i 2014 og 135 millioner kroner hvert år videre, til sammen 527 millioner kroner i økonomiplanperioden frem til 2018.
Utbyggingen av hovedsykkelveinettet fortsetter og det skal i tillegg gjennomføres en kraftpakke med ulike tiltak for sykkel som kan gjøres på relativt kort sikt. For byrådet er dessuten vintervedlikehold av de mest trafikkerte sykkeltraseene viktig, og å opprette flere sykkelparkeringsplasser, både ved kollektivknutepunkter og i sentrum. I 2014 vil vi også som en forsøksordning gjøre det gratis å ta med sykkel i kollektivtrafikken, sier Elvestuen.
Ved siden av investeringsmidlene er det satt av 5 millioner kroner ekstr til drift av sykkelprosjektet i 1014.
I høst har vi satt i gang arbeidet med en ny sykkelstrategi, og dette blir en viktig jobb å fullføre i 2014, sier Elvestuen.
Oslos vedtatte sykkelstrategi løper ut i 2015. I den nye sykkelstrategien vil man se helhetlig på sykkel som transportmiddel, syklisters preferanser og adferd, mulige stimulerings- og kommunikasjonstiltak, behov for fysisk tilrettelegging og en kost/nyttevurdering av ulike tiltak. En evaluering av hovedsykkelveinettet vil også inngå i strategiarbeidet.
Pågående prosjekter som ferdigstilles i 2014:
Torggata, sykkelgate fra Hausmannsgate til Ring 1
Miljøgate Sognsveien
Prosjekter som starter opp i 2014:
Tvetenveien fra Ole Deviks vei til Haugerudveien
Nordstrandveien
I tillegg pågår arbeid med erverv av grunn og planlegging for en rekke prosjekter som vil bli gjennomført i årene som kommer.