Budsjett 2014: Satsning på bolig

I dag ble byrådets budsjettforslag for 2014 lagt frem for bystyret. – Byrådet har levert et godt budsjettforslag med en ambisiøs satsning på bolig, sier gruppeleder Toril Berge, som også er nestleder i Helse- og sosialkomiteen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Byrådet legger opp til en omfattende satsing på kommunale boliger i budsjettforslag for 2014 og økonomiplanperioden 2015-2017. Det skal brukes 2,44 milliarder kroner i perioden for å etablere minst 600 nye leiligheter for vanskeligstilte. — Dette utgjør et stort og viktig løft for de som av en eller annen grunn trenger hjelp til å skaffe seg en bolig, sier Toril Berge.

-Spredning av kommunale boliger, bedre bomiljøer og større leiligheter er en strategi byrådet står sammen om. Nå tar vi et mer helhetlig grep for å sikre bedre botilbud og for å løse opp i bomiljøer med tett konsentrasjon av kommunale boliger, fortsetter hun.

Toril Berge

Foto: Oslo Venstre

Det skal særlig legges vekt på å etablere spesialboliger til personer med dobbeltdiagnoser innenfor rus og psykiatri. — De det gjelder vil få et bedre og mer tilrettelagt tilbud, sier Berge.

Det er et stort behov for større familieboliger i Oslo. Boliger tilpasset disse er svært viktig, og en viktig del av denne satsingen.

-Vi må sikre trygge og gode bolig- og oppvekstmiljø for barnefamiliene. En viktig del av dette er byrådets arbeid med å spre den kommunale boligmassen, slik at familier som bor tett på personer med rusrelaterte og psykiske lidelser opplever en bedre hverdag, sier Berge.

I tillegg foreslås 36 millioner kroner ekstra til booppfølging i kommunale boliger i økonomiplanperioden.

Trygg og verdig eldreomsorg

Omsorgstilbud til syke og eldre er et annet satsingsområde i budsjettet. Fire sykehjem totalrehabliteres i perioden 2014-2017. I tillegg foreslår byrådet 8 millioner kroner til satsning på velferdsteknologi i eldreomsorgen, for å sikre at flere eldre kan bo lenger i eget hjem. – Byrådet legger opp til å tilby et vidt spekter av pleie- og omsorgstjenester, sier Berge.

Venstre vil bygge flere omsorgsboliger med et tjenestetilbud som er tilpasset individuelle behov. Omsorg+ er et godt eksempel på dette.

-Omsorg + skaper den tryggheten og de sosiale rammene mange eldre savner i dag, og forebygger at mange trenger sykehjemsplass. Derfor fortsetter vi satsingen i dette budsjettet og legger opp til at det skal etableres 685 nye Omsorg+ boliger i perioden 2014-2017, sier Berge

Viktige gjennomslag for Venstre

Berge er svært fornøyd med budsjettforslaget og sier Venstre har mye å være stolte av. Et eksempel hun trekker frem er 21 millioner kroner mer til skolehelsetjenesten og helsestasjonene.

—Disse delene av helsetjenesten er de viktigste for forebygging hos barn og unge. De har en unik mulighet til å kunne gripe inn tidlig og forhindre negativ utvikling i kosthold, mosjon eller psykososiale forhold, sier Berge.

Hun er også fornøyd med at Groruddalssatsingen foreslås videreført. Groruddalen er i rask utvikling, og opplever utfordringer knyttet til endringene som skjer. Groruddalssatsingen startet i 2007 og varer frem til 2016. Nå foreslår byrådet en videreføring av satsningen med 15 millioner i året – etter at avtalen går ut i 2016.

-Det er viktig at vi fortsetter å bygge på det vi har fått til. Vi trenger en enda mer langsiktig satsing, sier Berge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**