Budsjett 2014: Kunnskap, kvalitet og like muligheter

I sitt budsjettforslag for 2014 legger byrådet opp til en økning på 322 millioner i skolebudsjettet. Byrådet ønsker å bruke 10,7 milliarder kroner på skole det neste året. – Med Venstre i byråd foregår det en historisk satsing i Osloskolen, sier Julianne Ferskaug, bystyrerepresentant og medlem av kultur- og utdanningskomiteen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre satser stort på skolebygg, både bygging av nye og rehabilitering av eksisterende skoler. Byråd Hallstein Bjercke har ansvaret for kommunens byggforetak, blant annet Undervisningsbygg, som står for arbeidet med å oppføre nye og vedlikeholde eksisterende skoler.

Julianne Ferskaug

Foto: privat foto

-Samtidig som det tas sikte på en opprustning av bygg som allerede er i bruk, krever elevtallsveksten i Oslo også flere skoleplasser. I skolebehovsplanen for de fire neste årene settes det av om lag 10 milliarder kroner til skoleutbygging og rehabilitering, og flere tusen nye skoleplasser vil stå ferdig til skolestart høsten 2014, sier Julianne Ferskaug.

720 av skoleplassene hun viser til kommer med åpningen av Hersleb videregående skole. Venstre var pådriver for å få til dette prosjektet, og Ferskaug gleder seg over at det er i rute.

-Venstre er opptatt av å sikre godt samarbeid mellom skoler, næringsliv og fagmiljøer. Alle elever fortjener en spennende skolehverdag og opplæring av høyeste kvalitet. Hersleb får nå studiespesialisering innen blant annet biologi og naturvitenskap. Disse linjene skal knyttes opp mot Naturhistorisk museum, botanisk hage og UiO for mer kvalitet og spesialisering innen biologi, zoologi og miljø, forteller Ferskaug.

I tillegg åpnes skolene Berg (1-7), Bjørnsletta (1-10), Gamle Løren (1-7), Sofienberg (8-10) og Nordstrand (8-10) til skolestart høsten 2014. Grefsen skole (1-7) gjenåpnes etter utvidelse og rehabilitering.

Mer språk, bedre barnehage og muligheter for alle

-50 millioner til satsning på sosial mobilitet i barnehage og skole viser hvor viktig det er for byrådet å lykkes med å utjevne sosiale forskjeller, sier Ferskaug, og peker på at tiltakene må komme tidlig i opplæringsløpet. Byrådet foreslår at innsatsen rettes spesielt mot språkopplæringen i barnehagen og 1.-4. klasse.
Oslo har de siste årene hatt stort fokus på språkutvikling i barnehagen. Budsjettforslaget legger opp til en fortsatt satsing på området. Ferskaug trekker frem at hun er svært fornøyd med at det settes av midler til ettårige kurs for 1800 barnehageansatte i 2014 og 2015 med spesiell vekt på språkopplæring, i tillegg til 2 millioner til norskkurs for barnehageansatte.

-Vi vet at 70% av barn i Oslo med minoritetsbakgrunn starter på skolen med manglende grunnleggende språkferdigheter, og også mange etnisk norske barn har for lav språkforståelse til å kunne følge den ordinære undervisningen. Det betyr at det allerede fra første skoledag kan være for sent å bruke skolen som arena for sosial utjevning. Det sier litt om hvor viktig det er at de ansatte i barnehagen har gode forutsetninger for å lære barna språk, sier Ferskaug.

Venstre er opptatt av at barnehagen skal være et godt sted å være for barn. Et sted for lek, læring, utvikling og utforskning der foreldre og barn skal være oppleve at barna godt tatt vare på. Budsjettet legger opp til etablering av 1250 nye barnehageplasser, noe Ferskaug mener krever tiltak for å sikre tilstrekkelig bemanning.

-Oslobarnehagens visjon er å være landets beste. Godt kvalifiserte ansatte og høy nok bemanning er utvilsomt avgjørende for kvaliteten på tilbudet, sier Ferskaug. – Oslo jobber målrettet med rekruttering til Oslobarnehagen, og det er gledelig å se at budsjettet blant annet legger opp til å videreføre ordningen med arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, fortsetter hun.

-Dette budsjettforslaget tar utfordringene i skolen i barnehagen på alvor, sier Ferskaug. —Vi i Venstre kan være stolte av at byrådet nok en gang leverer et budsjett som setter kunnskap og utdanning først, avslutter hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**