– Kollektivsatsningen er avgjørende for at Oslos klimagassutslipp skal reduseres, og for å sikre en effektiv transport for byens innbyggere, sier Elvestuen, som i mange år har vært blant bystyrets fremste forkjempere for et godt og billig kollektivtilbud. Elvestuen ble valgt inn på stortinget for Venstre i 2013, og budsjettforslaget for 2014 blir dermed blant hans siste gjerninger som byråd i Oslo. Elvestuen har imidlertid lovet velgerne at satsning på kollektiv i hovedstaden også blir en sentral del av hans nye arbeidshverdag på Stortinget.
– Vi legger med dette budsjettet et veldig godt grunnlag for videre utvidelser av kollektivtilbudet i Oslo. Kapasiteten økes gradvis år for år, og vi kjører nå 7,5 minutters rute på 6 av 8 T-banelinjer og 5-minuttersrute på størsteparten av trikkenettet. I 2014 setter vi igang oppgradering med Østensjøbanen, samtidig som etableringen av Lørenbanen går etter planen. Vi vil også sette igang konseptvalgutredninger for nye sentrumstunneler og ny Ahusbane, reguleringsplan for trikkelinje til Tonsenhagen og fortsette planleggingen av Fornebubanen. Oslo kommunes andel av finansieringen av Fornebubanen er allerede på plass, og det nye stortingsflertallet har lovet at også de statlige midlene skal følge med, forteller Elvestuen.
Byrådets mål er at veksten i den motoriserte persontransporten skal tas med buss, trikk og bane fremfor privatbil. Kollektivreiser stod for 45 prosent av alle motoriserte reiser i Oslo i 2012. Antall reiser med kollektive transportmidler økte med 1,9 prosent i 2012, og veksten fortsetter også i 2013.
Hovedsatsningene i byrådets budsjettforslag for 2014
Bygging av Lørenbanen startet opp i 2013 og vil stå ferdig i 2016. Banen øker den totale kapasiteten i t-banenettet, og vil også gi en ny direkteforbindelse mellom stasjonene på Grorudbanen og den nordvestlige delen av t-baneringen.
Oppgradering av Østensjøbanen starter opp i slutten av 2014. Etter rehabilitering vil antallet avganger på strekningen bli doblet.
Samlet plan for trikkeoppgradering innebærer en fullstendig rehabilitering av trikkesporene de nærmeste årene, og bereder grunnen for kjøp av nye trikker.
Bygging av ny trikketrasé i Dronning Eufemias gate i Bjørvika
Arbeidet med planlegging og finansiering av Fornebubanen fortsetter. Bidrag fra Oslopakke 3 og Oslo kommune er på plass.
Det arbeides med reguleringsplan for trikk mellom Sinsen og Tonsenhagen.
Det er i samarbeid med statlige myndigheter satt i gang en konseptvalgutredning (KVU) for kollektiv transportkapasitet i og gjennom Oslo, som først og fremst omhandler nye tunneler for tog og t-bane.
Det er i samarbeid med Akershus fylkeskommune også satt i gang en KVU for baneforlengelse til A-hus.
Den skinnegående kollektivtransporten får et stort løft med byrådets budsjettforslag for 2014. Månedskortprisen holdes på dagens lave nivå, og arbeidet med å anskaffe nye, stillegående trikker er godt i gang. Samtidig satser byrådet offensivt på å gjøre også busstrafikken mer miljøvennlig.
– Vi har gitt Ruter i oppdrag å utarbeide en nullutslippsstrategi som skal gi svar på hvordan samtlige busser kan bli utslippsfrie innen 2020. Satsning på biogass, biodiesel og hydrogendrevne busser er en avgjørende del av Oslos klimasatsning, og vil bidra til å gjøre byluften renere i årene som kommer, avslutter Elvestuen.