Vekst med vett

Høyres gruppeleder, Ragnar Langfeldt, gikk forrige tirsdag til angrep på Venstres engasjement for en mer bærekraftig utvikling på Justøya. Det fortjener et svar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Planer skal gi forutsigbarhet i utviklingen av kommunen, men av og til stemmer ikke plankart og terreng overens. Mæbøområdet ble lagt inn i kommuneplanen i 2006, men siden den gang har det skjedd mange utbygginger på øya. Derfor mener Venstre at vi må se hele infrastrukturen for Justøya under ett.

Det er ingen som er tjent med å at et politisk parti utelukkende skal ta hensyn til utbyggere eller innbyggere, for det handler om å følge overordnede planer og se hva som tjener kommunen på lengre sikt. Venstre mener at vi i langt større grad kan klare å finne løsninger både utbyggere og berørte innbyggere kan leve med, men da må vi også legge til rette for det. Her bør vi være ydmyke alle sammen!

I dag opplever Venstres folk at ønskene om endringer og forbedringer i planer faller på steingrunn, uansett når i prosessen de kommer. De fleste innbyggerne våre engasjerer seg ofte for seint, men hva er det et uttrykk for? Skal vi politikere stå knallhardt på vedtatte planer, selv om vi åpenbart ikke har klart å formidle hva som faktisk skjer i folks nabolag? Er det ikke et demokratisk problem at planprosesser skjer over hodet på de fleste?

Vi trenger større deltagelse fra folk på et langt tidligere stadie enn i dag. Fram til det er på plass kommer Venstre til å snakke om betydningen av at alle blir hørt og tatt på alvor.

For Venstre,
Petter N. Toldnæs