Styremøte 23. september 2013

Styret i Rana Venstre møttes i går for første gang etter valget. Diskusjonen dreide seg naturlig nok om Venstres gode valgresultat og spørsmålet om regjeringsdeltakelse eller ikke. Her er referatet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Referat STYREMØTE. Mandag 23. september 2013, Rådhuset kl. 1900 – 2100.

Saker:

1. Godkjenning av innkalling og saksliste sendt per mail 11. september
Ingen merknader

2. Referat fra møtet 19. august 2013 – "Hva skjer på Hauknesodden?"
Utsatt til Mary Ann møter

3. Post og referater
Ingen.

4. Organisasjonen : Valg av ny sekretær. Siv sin rolle i Rana Venstre etter å ha gått over i ny stilling
Siv har fått ny jobb i Rana kommune og ønsker ikke å være politisk aktiv. Maj-Lisbeth Knutsen overtar for Siv i styret. Sekretærrollen avklares i neste møte, hvem melder seg?

5. Evaluering og oppfølging valgkampen og valget
Takk til Dag Østerdal som daglig hadde innlegg i Rana blad som venstrevelger. Rana Venstre fikk mye ut av besøket til Arne Ivar Mikalsen. Valgresultatet var 0,7 prosentpoeng bedre enn for 4 år siden. Vi registrerer at Helgeland kom dårligere ut en resten av fylket og landet. Kan det ligge noen forklaring i den splittede rolle Venstre har hatt på Helgeland i flyplassaken?

6. Innspill til regjeringsplattformen
Styret i Rana Venstre vedtok 23.09.13 å senderdette brev til ledelse og den nye stortingsgruppa:

Takk for innsatsen og gratulere med oppnådd valgresultat om en ny regjering.

Rana Venstre mener det er avgjørende for politikken i den nye regjeringa at Venstre blir med sammen med Krf.
Vi tar det for gitt at Lofoten, Vesterålen og Senja ikke blir åpnet for konsekvensutredning etter Petroleumsloven. Alle faglige argumenter støtte dette syn, og det vil være bra for å gjøre norsk økonomi og arbeidsliv mindre oljeavhengig.
Av hensyn til klima må 4/5 av de kjente reserver av fossilt brensel bli liggende under bakken. Rike Norge bør derfor gå i spissen for å ikke å åpne nye blokker for utvinning av kull, olje og gass.
Den største flaskehalsen for fornybarsatsinga i Nord-Norge er manglende etterspørsel etter fornybar energi. Regjeringa må derfor stoppe subsidieringen av ny utbyggig. Først må potensialet for energifrigjøring og sparing tas ut, noe som er best for både miljø og klima. Det er ikke mangel på fornybar kraft som er årsaken til at det går tregt med utfasing av fossil energi i Norge.
Miljøforvaltningen og Naturmangfoldloven må fortsatt ligge i Miljøverndepartementet.
Venstre må kunne være med på å fjerne bompenger av Europavegprosjekt der bidraget til vegbyggingen utover å dekke innkrevingen og renteutgiftene er liten. E6 gjennom Helgeland er et slikt prosjekt. E6 gjennom Nord-Trøndelag og Nordland nord for Fauske blir utbedret uten bompenger.

Til slutt vil Rana Venstre ønske ledelsen lykke til med regjeringsforhandlingene.
Vi er stolte av dere!

For styret
Erling Solvang
Leder Rana Venstre

7. Studiearbeidet

Kerstin og Erling rapporterer på aktiviteten så langt.

8. Politiske saker

Følgende tema ble drøftet:
Budsjettkampen er har mellom sektorene og tjenestene.
Utvalgene får få saker å jobbe med politikkutvikling.
Kontorforhold og arbeidsmiljø for kommunens ansatte.
Rana bidrar mest og får minst til museum.
Posisjonen er kommet i mindretall. Det må søkes breie løysninger med opposisjonen i viktige saker. Venstre kan ikke bidra til å ta snarveger.
Venstre ber om et møte med Rådmannen for å bli informert om hvordan han tenker å organisere arbeidet med kommunens rolle som samfunnsutvikler, arbeid med kommuneplanens strategiske del. (Må bli tema i samarbeidsgruppa)

9. Møteplan for høsten
Mandag velges som møtedag, uka før formannskap. Leder setter opp plan

Mvh Erling Solvang