Håper på storkommune

Leder Kjartan Alexander Lunde i Rogaland Venstre håper ny borgerlig regjering vil gi en storkommune på Nord-Jæren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Kjartan Lunde i RA

Foto: Rogalands Avis

Lunde sier til RA at han er glad for at de fire borgerlige partiene så tidlig i regjeringsforhandlingene har kommet til enighet om at de vil endre kommunestrukturen i Norge, med mål om å redusere antallet kommuner i Norge innen fire år.

Les hele artikkelen i RA

Erna Solberg opplyste på en pressekonferanse fredag at færre og større kommuner er et virkemiddel for å få bedre tjenester og lokalsamfunn som fungerer bedre for innbyggerne. Det er Lunde helt enig i.

— Reformen vil gjøre kommunene mer robuste, og det vil gi borgerne bedre tilbud i sine nærmiljø. Kommunestrukturen fra 60-tallet står i sterk kontrast til dagens reelle bo-, arbeidsmarkeds- og serviceområder, sier Lunde.

Da tenker han spesielt på kommunestrukturen på Nord-Jæren.

— Jeg er ikke helt fastlåst på hvordan det burde være. Først håper jeg at den nye regjeringen åpner opp for en diskusjon om hvordan vi best mulig kan få det til. Men jeg er ganske sikker på at må ha en mye større kommune på Nord-Jæren. Jeg mener at i hvert fall Stavanger, Sola og Sandnes må slås sammen, poengterer han.

Årsaken er at disse kommunene alt i dag har mye til felles.

— Det er mange som krysser disse kommunegrensene. De tre kommunene har allerede så godt som vokst sammen til én by, da kan det like greit være én kommune. Vi kan ikke ha strukturer for strukturen sin skyld. Det tror jeg er mer til hinder enn til hjelp, påpeker Venstre-lederen.

Blant annet trekker han fram at kommunene allerede har flere interkommunale samarbeid.

— Det er bra med samarbeid på tvers av kommunene, men det ble veldig mange, og samtidig så fører det til at vi får flere styrer rundt omkring, i stedet for å samle beslutningene på ett sted. Med større kommuner så kan de interkommunale samarbeidene flyttes tilbake til enkeltkommunene, mener Lunde.

Rogaland Venstre-lederen understreker at større kommuner også kan gi bedre lokaldemokrati, ved at kommunene kan overta flere av oppgavene som staten og fylkeskommunen i dag har ansvaret for.

— Kommunesammenslåing er et betent tema mange stedet, også på Nord-Jæren. Hva om kommunene ikke vil slås sammen?
— Jeg tror at Stortinget må si noe om hvor mange kommuner vi skal ha i Norge, og så komme fram til noen incentiver for kommunene for sammenslåing. I tillegg må vi ha en god samatle i vår region om hvordan vi kan får det best til.

— Hva om tvangssammenslåing er eneste alternativ?
— Vi må gjøre det slik at det blir naturlig for kommunene å ville slå seg sammen. Men dersom de likevel ikke gjør det, da må Stortinget gripe inn, fastslår Lunde.

Les hele artikkelen i RA

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**