Ufullstendig forvaltningsrevisjonsrapport

Forvaltningen av prosjekt Bardufoss ungdomsskole er analysert. Venstres Rolf Austgard påpekte imidlertid at bestillingen var ufullstendig og rapporten likeså.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

-Når politiske vedtak fra 2008 frem til dags dato har økt kostnadene fra 12 mill til 58 mill + 11 mill for ny administrasjonsfløy + 5 mill for en midlertidig paviljong på Bardufoss ungdomsskole og det fortsatt er en usikkerhet om sluttsummen, er det betimelig å spørre om hvordan dette kunne skje og ikke minst om hvilken reduksjon dette gir i fremtidige driftskostnader, sa Austgard i sitt innlegg.

Han minnet om at det har vært flere «røde flagg» knyttet til vedtak og vedtaksoppfølging som burde fått rådmannen, den politiske ledelse og kommunestyret til å reagere. Venstre har i utvalg og fra denne talerstolen flere ganger advart om mangler, usikkerhet og risikoen i utredninger og forhastede vedtak.

Austgard gjennomgikk den politiske saksgangen i skolesaka: Vedtaket om revisjon ble tatt i kommunestyremøtet 26.06.2012, hvor kommunestyret i samme møte vedtok en kostnadsramme på 51.3 mill. I budsjettdebatten for 2013 vedtok H, Frp, Sp og Ap uten offentlig debatt rehabilitering og nybygg av Bardufoss ungdomsskole til en kostnad på 34.2 mill, i stedet for Rådmannens budsjettforslag om utvidelse av Målselvtunet. I kommunestyremøtet i april i år, med sakspapirer utlevert i møtet, vedtok det politiske flertallet å øke kostnadsrammen til 58 mill, igjen uten en offentlig debatt. I samme møte i april hadde nok flere av politikerne begynt å tvile på investeringsprosjektet, hvor et forslag fra Venstre om å utsette saken falt med 12 mot 11 stemmer og et forslag fra Høyre om å utsette saken for å vurdere økonomiske konsekvenser på drift og vurdering om ny skole kan bygges for tilsvarende pris falt med 16 mot 7 stemmer.

Austgard hadde følgende spørsmål knyttet til revisjonen:
1. Hvorfor er revisjonen avgrenset fra kommunestyrestyrets vedtak i 2008 og frem til midten av 2010?
2. Hvorfor har ikke revisjonen revidert gjennomføring og vedtak knyttet til investerings-prosjektet Bardufoss ungdomsskole opp mot Målselv kommunes eget Reglement for investeringsprosjekter og egne Retningslinjer for investeringsprosjekter?
3. Hvorfor er ikke kommunes Reglement for investeringsprosjekter og Retningslinjer for investeringsprosjekter blitt revidert opp mot «beste praksis»?
4. Har revisjonen vurdert sannsynligheten for måloppnåelse i Investeringsprosjekt — Bardufoss ungdomsskole iht kommunestyrets vedtak fra 19.02.2009?
5. Er det funn i revisjonen som gjør at en med rimelig sikkerhet kan si at økte kostnader i investeringsprosjektet skyldes systemsvikt i Målselv kommune, i så fall hvilke funn er dette?

Venstre la til slutt fram Forslag til vedtak, men fikk ikke flertallet med seg på så grundige presiseringer:

1. Kommunestyret tar forvaltningsrevisjonsrapporten «Investeringsprosjekt Bardufoss ungdomsskole» til orientering, men registrer at den er ufullstendig på følgende punkter:
a) revisjonen reviderer kun perioden fra vedtak i 2008 frem til omkring midten av 2010, mens kostnadsøkningen fra november 2010 til april 2013 er på hele 31 millioner kroner.
b) revisjonen har ikke revidert om kommunens eget Reglement for investeringsprosjekt og egne Retningslinjer for investeringsprosjekter er fulgt.
c) revisjonen har ikke revidert om kommunens eget Reglement for investeringsprosjekt og egne Retningslinjer for investeringsprosjekter er i tråd med best praksis.
d) det er ingen funn i revisjonen som med rimelig sikkerhet kan si at økte kostnader i Investeringsprosjektet — Bardufoss ungdomsskole er et resultat av systemsvikt.

2. Kommunestyret konstaterer at politiske vedtak og administrasjonens saksbehandling av investeringsprosjektet Bardufoss ungdomsskole får store konsekvenser for andre nødvendige innvesteringer og drift av kommunen.

3. Kommunestyret ber rådmannen følge opp anbefalingene i rapportens pkt. 7 og innarbeide oppfølgingene av disse i kommunens internkontrollsystem.

4. Rådmannen skal av eget tiltak rapportere tilbake til kommunestyret og kontrollutvalget om oppfølging av dette vedtak innen 15.03.2014.

5. Kommunestyret ber Kontrollutvalget gjennomfør en videreføring av forvaltningsrevisjonen Investeringsprosjekt — Bardufoss ungdomsskole frem til dags dato med hensyn på oppfølging av egne reglement og retningslinjer, måloppnåelse og virkninger ut fra kommunestyrets vedtak og forutsetninger.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**