Harstad kommunestyre ønsker ambulansehelikopter lokalisert til Evenes

Etter forslag fra Maria Serafia Fjellstad, Venstre, vedtok Harstad kommunestyre idag uttalelse vedrørende lokalisering av ny helikopterbase i Midtre Hålogaland. Harstad kommunestyre oppfordrer med dette Helse Nord til å vedta lokalisering Evenes for den planlagte nye helikopterbasen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ambulansehelikopter- HT

Foto: HT 19.09.13

Slik Harstad Tidende i dag omtalte lå det et forslag på bordet til dagens kommunestyremøte, som anmodet Helse Nord om å lytte til sin egne faglige utredning, og gå for Evenes som lokalisering for helikopterbasen i Midtre Hålogaland. Administrasjonen i Helse Nord har også innstilt på Evenes. Harstad kommunestyre gikk enstemmig for forslaget, og dermed ble følgende uttalelse vedtatt:

“Harstad kommunestyre kjenner til at Helse Nord i sitt styremøte 25.9.13 skal behandle rapporten " Ambulansehelikopter mellom Bodø og Tromsø – utredning av kapasitet og dekning sak vedrørende lokalisasjon av framtidig helikopterbase". Harstad kommunestyre er svært fornøyde med at Helse Nord har vedtatt framtidig helikopterbase i vår region, og er opptatt av at lokaliseringen bidrar til en best mulig akuttberedskap for Nord-Norges mest folkerike region. Harstad kommunestyre oversendte 25.4.13 en uttalelse til Helse Nord vedrørende sommerbase ved Evenes, og supplerer denne nå for å tydeliggjøre vårt ønske om permanent helikopterbase ved Evenes.

Helse Nords faglige utredning konkluderer med Evenes som preferert framtidig base. Den geografiske lokaliseringen på Evenes gir bedre dekning i Indre Troms og i Narvikregionen, i tillegg til god dekning i Sør-Troms, Ofoten og Vesterålen. Plassering på Evenes vil kunne bidra til å styrke anestesilegemiljøet ved alle de fire nærliggende lokalsykehusene. Til tross for dette har det nå kommet ønske fra miljøer i Vesterålen om nye utredninger av alternativet Skagen i Stokmarknes. Det er alltid slik at nye utredninger medfører nye forsinkelser. En helikopterbase vil allerede fra dag én ha stor betydning for liv og helse i vår region; vi ønsker derfor ingen ytterligere utsettelser. Harstad kommunestyre anbefaler Helse Nord å støtte opp om den foreliggende rapporten, og fastslå framtidig lokalisering av helikopterbase til Evenes.”

Ambulansehelikopter - radius

Foto: illustrasjon