Sundtoppen: Forslaget om park avvist

Venstre ble angrepet fra alle kanter i kommunestyret, da forslaget om park på Sundtoppen ble behandlet 17.september. Ordføreren vil ikke styre utviklingen i Eidsvoll, mens FrPs Finn Terje Tønnessen hevdet Venstre bedrev historieforfalskning. Og forslaget om park ble avvist.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I valgkampen snakket Venstre med representanter for flere av de andre partiene, som mente at forslaget om park på Sundtoppen var en god idè. Forslaget ble lansert 13.juli, og omtalt over en helside i EUB. Den andre partiene har hatt to måneder til å vurdere forslaget.

Madsen fraskrev seg ansvar for utviklingen
Da Knut Bakkehaug hadde holdt sitt innlegg om forslaget, fikk han svar av ordfører Einar Madsen (Ap).

I svaret tok ordføreren opp sommerens debatt om utviklingen i Eidsvoll, og avviste at det ikke er gjort nok for Sundet. Han ville ikke prioritere å lage park på Sundtoppen, men gå sammen med de andre grunneierne om å rydde i vegetasjonen for å skape bedre utsikt.

– Ordføreren fortsetter i samme spor som i sommer, sier Knut Bakkehaug; Madsen vil ikke akseptere at de folkevalgte må legge premissene for utviklingen. Venstre har ikke sagt at det ikke gjøres noe i Sundet. Men det kan gjøres betydelig mer, mener han. – Forslaget om å lage park av Sundtoppen er bare et forslag av mange som kan skape en positiv utvikling i Sundet.

Arresterer ordføren
Bakkehaug reagerer når ordfører Einar Madsen hevder at nedbyggingen av landbruksjord på Lundsjordet er i tråd med rikspolitiske retningslinjer. Bakkehaug påpeker at det finnes to ulike mål; det første er å fortette ved kollektivknutepunkter, mens det andre er å bevare landbruksjord.

Knut Bakkehaug og Kjersti Almåsvold på stand i Eidsvoll

Foto: Eidsvoll Venstre

– Nedbygging av Lundsjordet bryter med sistnevnte, sier Bakkehaug, og undestreker at Venstre har pekt på alternativer. Det er opp til de andre partiene å bestemme om de vil være med på de alternativene som ivaretar begge de nevnte målene. Han mener sommerens debatt har gitt resultater, fordi både SP og SV i formannskapet stemte for å bevare mer landbruksjord i kommunen, da arealplandelen av kommuneplanen ble behandlet for noen uker siden.

Ordene som sved
Hva er grunnen til de voldsomme angrepene på Venstre? Da forslaget om park på Sundtoppen ble lansert i sommer, forsøkte lokalavisen EUB å få de andre partiene til å kommentere forslaget. Ingen var villige. Da trykket EUB en lederartikkel som roste Venstre for å være debattskaperen i Eidsvoll. Med mange gode forslag. Etter denne lederen fikk Eidsvoll Venstres leder Kjersti Almåsvold kommentere den manglende responsen. Hun kritiserte de andre partiene for ikke å ville styre kommunens utvikling slik at også andre enn Sørbygda opplever vekst.

Det kan naturligvis ha provosert de andre partiene, slik at de bestemte seg for å “ta” Venstre. Dermed ble et forslag EUB har omtalt som godt, sablet ned i kommunestyret. Sannsynligvis fordi det kom fra Venstre.

Finn Terje Tønnessen (FrP) mente Venstre bedrev historieforfalskning. Han konkretiserte ikke hva han mente, men interpellasjonen henviser til hva Venstre har gjort med saken – i 2006 og nå. SVs Torstein Owe mente Venstre slo inn åpne dører med forslaget, men frikjente Venstre fra FrPs påstand. Owe påpekte at Fredrik Neumann (som representerte Venstre i kommunestyret frem til 1987) hadde hatt samme idè om Sundtoppen.

– Ingen grep ideen
Bakkehaug poengterte at forslaget ble lansert i 2006, og at ingen partier har plukket opp ideen i årene etterpå. Et søk i EUBs arkiv viser imidlertid at så sent som i 2011 ble “Sundtoppens dag” arrangert. Og også der ble det hevdet at det skulle bli park av Sundtoppen. Som RB-artikkelen om Venstres forslag i 2006 og bildene på Venstres Facebookside fra i år viser, så gror Sundtoppen igjen.

Knut Bakkehaug gjentar det samme som han sa tilslutt i sitt innlegg i kommunestyret:

– Venstre kommer til å fortsette å delta i debatten om utviklingen av de ulike delene av Eidsvoll – og utfordre de andre partiene på hva som er deres forslag og løsninger om utformingen av Eidsvoll. De andre partiene bør kunne svare på hva de har gjort for ulike deler av kommunen – og hva de vil gjøre fremover. Venstre skal ta stilling til hvert forslag på saklig grunnlag – uavhengig av hvem som kommer med forslaget. Vi håper alle partier vil gjøre det samme.

Dessverre lot de andre partiene egen prestisje og muligens såret selvfølelse komme først i kommunestyret tirsdag.

Se også andre saker fra politikken i Eidsvoll i vårt arkiv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**