LNG i Risavika

I går behandlet gruppemøtet til Venstre kommende sak i UFA knyttet til bunkringsanlegg for LNG i Risavika havn. Vi er bekymret for hvilke konsekvenser en eventuell ulykke med bunkring av LNG vil ha både for de ansatte i Risavikaområdet, men også for beboerne i området rundt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skangass sier at de har forholdt seg til gjeldende lovverk og forpliktelser og har handlet ihht til de krav som forefinnes. Aftenbladet har på sin side presentert motstridende syn på dette ved å intervue både Brannvesenet samt sikkerhetseksperter.

Det er en komplisert sak som foreligger, og som Venstres gruppeleder Anja Berggård Endresen påpeker i dagens utgave av Aftenbladet, er det viktig å få mest mulig fakta på bordet. Det er vår plikt som folkevalgte å sørge for trygge og gode levekår, også for de som er naboer til Risavika. Venstre var blant dem som var skeptiske til etableringen av LNG-anlegget. Den saken kan vi gjøre lite med nå, men for Venstre vil det være avgjørende at risikoer knyttet til LNG-bunkring blir avklart før vi går videre i saksbehandlingen av bunkringsarm.

Anja Berggård Endresen

Foto: Joachim Steinbru

Som Berggård Endresen sier i Aftenbladet, vi ønsker ikke å gjøre Tanangerbuen til prøvekaniner. Vi kjenner ikke konsekvensene av en storulykke. Selv om Skangass følger alle påbud og forskrifter, kan det likevel skje ulykker. Vi har derfor ansvaret og må få bedre kunnskap om hele problematikken.

Les mer om saken her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**