Ja til bruk av biogass på Vestfolds busser

Hovedutvalget for samferdsel, areal og miljø behandlet i dag et forslag om bruk av biogass i kollektivtrafikk. Saken er tett knyttet opp til en framtidig etablering av et biogassanlegg på Rygg i Tønsberg. Enova har gitt tilsagn på 40 mill. kroner til etableringen forutsatt at anlegget også har mulige forbrukere av gassen som skal produseres.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

En av Østfolds 97 nye biogassbusser

Foto: Kåre Pettersen

Fylkesrådmannen var positivt innstilt på bruk a biogass, men de folkevalgte i utvalget ønsket å gi sin støtte med en mer tydelig stemme. Forut for møtet var det derfor en stor aktivitet i de politiske gruppene for å få til et omforent nytt forslag til vedtak.

I hovedutvalgsmøtet i dag gikk derfor alle partiene i utvalget (AP, FRP, H, SP, V) inn for følgende vedtak, som ble fremmet av utvalgets leder, Kåre Pettersen (V):

1. Vestfold fylkeskommune vil ved utlysing av nye anbud i fylket innføre bruk av biogass på minst halvparten av ruteproduksjonen ved utlysing av framtidige anbud. Dette som et viktig tiltak for reduserte klimautslipp og miljøvennlig energibruk.

2. Hovedutvalget for samferdsel, miljø og areal får seg forelagt sak om kriterier for anbudskonkurransen før anbudsutlysningen.

3. Hovedutvalget for samferdsel, areal og miljø ser det som svært viktig at kollektivtilbudet ikke svekkes som følge av innføring av biogass i kollektivtrafikken.

Kåre Pettersen

Foto: www.vfk.no

-Et svært gledelig vedtak, sier Kåre Pettersen i en kommentar. Og videre: -Fylkeskommunen har rollen som en regional tilrettelegger og med et slikt vedtak får vi vist at fylket er villig til tydelig å fronte reduserte klimautslipp og et miljøvennlig energibruk.

Det er ikke hverdagskost at Vestfold blir tilgodesett med 40 mill. kroner fra staten. Denne sjansen kunne vi ikke forspille, også sett opp mot de miljøutfordringene et slikt anlegg er med på å løse.

Saken er også omtalt på NRK Vestfolds nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**