Mer fokus på psykisk helse

“Harstad Tidende skriver i sin lederartikkel 12.9 om “den usynlige folkesykdommen”, og kritiserer politikerne for å glemme psykisk helse i valgkampen. Jeg vil langt på vei gi Harstad Tidende rett i kritikken. Psykisk helse har fått for liten plass i årets valgkamp”; skriver Maria Serafia Fjellstad i et innlegg i dagens HT.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Psykisk helse

Foto: Microsoft

Psykiske lidelser er allerede i dag den viktigste årsak til sykemelding og uførepensjon, og det ventes en økning i årene framover mot 2030. Psykiske lidelser mer enn kroppslige lidelser bidrar til et utenforskap, framfor inkludering og deltakelse. Psykiske lidelser kan også være dødelig sykdom, eksempelvis gir depresjon gir like mye høyere dødelighet som hva bruk av tobakk gjør. Venstre ønsker i vårt stortingsvalgprogram en opptrappingsplan for psykisk helse, og å gjennom konkrete tiltak både på nasjonalt og lokalt plan bidra til et bedre behandlingstilbud. Vi vil også styrke forskningsinnsatsen innen psykisk helse; slik at vi får mer forskningsbasert kunnskap om forebygging, behandling og rehabilitering innen psykisk helse.

Barn og unge
Vi vet at økningen i hovedsak vil komme blant barn og unge. Det anslås at så mange som 15-20% av dem mellom 3 og 18 år har nedsatt funksjon i hverdagen som følge av symptomer på psykiske vansker og lidelser. Venstre ønsker å møte dette med tiltak rettet mot nettopp barn og unge. Dette innebærer både en satsning på forebygging og en satsning på tidlig intervensjon. Venstre foreslår konkret 1000 nye helsesøstre. Videre tror vi at mer informasjon om psykisk sykdom vil bidra både til å ta vekk fordommer i befolkningen, og til at psykisk syke og deres pårørende søker hjelp tidligere. Terskelen for hjelp er også i dag for høy, og Venstre ønsker derfor et lavterskel psykologtilbud med statlig tilskudd ute i kommunen, uten behov for henvisning fra fastlege. Dette er noe Tromsø har god erfaring med på Tvibit; et tilbud til ungdom uten henvisning. Vår kommunepsykolog er et steg i riktig retning!

Der folk er
Venstre ønsker å at behandling og rehabilitering for psykisk syke i hovedsak skal videreutvikles i nærmiljøet der folk er. Dette innebærer blant annet en videre satsning på distriktspsykiatriske sentre. Med dette som bakgrunn har også Harstad Venstre vært opptatt av psykisk helse både i behandlingen av Helse- og omsorgsplanen i 2012, og nå i behandlingen av Kompetanseplanen for Helse og omsorg som står på sakskartet førstkommende kommunestyremøte. Det er dokumenter som disse som er førende for hvordan kommunen vår videreutvikler vårt tilbud innen forebygging, behandling og rehabilitering av psykisk sykdom. I dette planverket er et av tiltakene et psykisk helseteam for barn og unge. Jeg har allerede etterspurt oppstart av dette teamet i Helse- og omsorgsutvalget — så langt uten svar. Med den overnevnte kunnskapen om den økte forekomsten som er oss i vente mener jeg psykisk helse er et kritisk kompetanseområde som må ha fokus i organisasjonen. Harstad kommune har i dag gode ressurser å spille på, både innen psykiatrisk hjemmetjeneste og med kommunepsykolog. Vårt tilbud må imidlertid videreutvikles; med særskilt fokus på barn og unge, på forebygging, tidlig intervensjon — og herunder på miljøet omkring barna, familieperspektivet. Vi må tenke helhetlig rundt pasienten. Harstad Venstre er derfor glad for at Familiens hus igjen ble satt på sakskartet i vår, etter felles initiativ fra Høyre og oss selv.

Rus og psykiatri
En særskilt utfordring innen psykisk helse er pasientgruppen med samtidig rus- og psykisk lidelse. Ruslidelsen og den psykiske lidelsen virker gjensidig forsterkende. Gjennom endring av turnus ved Klubbholmen våren 2013 fikk både Harstadfolk og dets politikere øynene opp for denne gruppa. Turnusendringen skal til evaluering i løpet av høsten, og det vil være en kjærkommen anledning for også Harstad Venstre å igjen sette fokus på vår politikk. Vi ønsker på sikt å øke antall kommunale boliger, og å gi botilbud som best passer den enkeltes behov. Vi ønsker å lytte til fagfolk omkring organisering av behandlingen — og erkjenner at tilstedeværelse og oppfølging i hjemmet handler om mer enn avsatt timetall. I dette ligger også finansieringsordningen; Harstad Venstre vet at innsatsstyrt finansiering vil kunne slå annerledes inn innen psykiatrien, og ønsker derfor at vi evaluerer effekten av dette. Særskilt er dette viktig når vi vet at innsatsstyrt finansiering i dag mangler faktorer som gjør det lønnsomt å drive forebyggende arbeid.

Harstad Tidende omtaler psykiske lidelser som vår tids usynlige folkesykdom. Som politikere får det da kanskje være vår oppgave å synliggjøre denne viktige problemstillingen. Vi er glade for at Psykologforeningen kåret Venstres politikk til "best i test" på deres gjennomgang, med et terningkast 5. Nå må vi gjennom innsatsen de neste fire årene vise oss terningkastet verdig.

Maria Serafia Fjellstad
Kommunestyrerepresentant for Venstre i Harstad, medlem av Helse- og omsorgsutvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**