Sanna Sarromaa (V): “Kvalitetsmeldingen avslører alvorlige utfordringer ved Lillehammer-skolen!”

Kvalitetsmeldingen for grunnskolen skal behandles i kommunestyret i september. Venstres representant i fagutvalget for utdanning, Sanna Sarromaa, er bekymret. — Vi ser at det er et stort forbedringspotensial i Lillehammer-skolen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Utdanning, klasserom, elev, skole

Foto: Microsoft

– For meg virker det som kvalitet forveksles med middelmådighet i denne meldingen, sier Sarromaa som sitter i fagutvalget for utdanning og oppvekst. Fagutvalget skal behandle kvalitetsmeldingen først. — Det er et enormt fokus på gjennomsnittet. Å få de svakeste til å prestere gjennomsnittlig er selvsagt viktig, men det kommer jo også noe etter gjennomsnittet. Hva med dem? Skal ikke de også dras oppover? spør Sarromaa.

Engelsk-alarm
Sarromaa, som selv jobbet som engelsklektor på sommerskolen, er videre bekymret for engelskfaget. Resultatene på nasjonale prøver i engelsk på 5. trinn viser en negativ utvikling over år. I løpet av tre år har andelen elever som skårer på det laveste nivå økt med 10 %.
– Vi kan ikke bare se på dette, huffe og uttrykke bekymring. Det er tiltak vi trenger, sier Sarromaa. — Nå!

– Det må satses på lærernes kompetanse i engelskfaget, sier Sarromaa. Barneskolene på Lillehammer har engelsklærere som ikke har et eneste studiepoeng i engelsk, ifølge rapporten.

– Det finnes neppe en lærer som liker å undervise i fag som hun eller han ikke kan, sier Sarromaa, og ser fram til budsjettarbeidet i kommunen:
– Vi trenger en pott i budsjettet som brukes til faglig oppdatering av engelsklærere. Dette skal Venstre prioritere høyt.
– Mulig vi også kunne hatt en ambulerende engelsklektor som underviser på ulike skoler og bare i engelsk, tenker Sarromaa høyt.

Venstre lover satsing
Engelsk er ikke det eneste bekymringsmomentet for Venstre-politikeren.
– Nesten en tredjedel av elever på 5. og 8. trinn betegnes som under middels gode lesere i meldingen, sier Sarromaa. — Vi må også satse på norsk.
Dette, igjen, må bety penger i budsjettet.
– Venstre prioriterer skolen høyt. En utvidet leselærerressurs på skolene er en mulighet som vi må se på i forbindelse med budsjettarbeidet i høst.

Justere opplæringen, ikke målene
Sarromaa reagerer på at det i rapporten foreslås at man justerer ned målet om at maksimum 15 % av elevene skårer på de laveste nivåene i alle fag på nasjonale prøver. I meldingen karakteriseres dette målet som "for ambisiøst".
– Det er absurd at vi vurderer å justere målene istedenfor å justere kvaliteten på opplæringen. Vi må ha ambisjoner på vegne av våre elever. Gran kommune, for eksempel, som har en tilsvarende kvalitetsmelding, har en ambisjon om at bare 10 % av elevene scorer på det laveste mestringsnivået. Og her på Lillehammer blir liksom 15 % for ambisiøst!

Sanna Sarromaa

Foto: Bill Keane

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**