I de senere år har det skjedd en stor utvikling langs Svarverudvegen. Flere boenheter er etablert, og en femavdelingers barnehage er bygget. Det ble i rekkefølgebestemmelsene rundt byggesakene stilt krav om en kulvert slik at det er mulig å krysse trygt under Svarverudvegen mellom Espira Kløverenga og Grønnbakkvegen over mot Nes sykehjem. Dette synes Nes Venstre var et meget klokt valgt, og vi satte pris på at kommunen sto fast på dette kravet.
Ikke alle bruker kulverten
Nes Venstre ser imidlertid at det ikke alltid er slik at myke trafikkanter benytter kulverten, for så å gå forbi stadionanlegget og over gangbruen ved BB- senteret når de skal ned mot sentrum. I mange tilfeller er det mye kortere å velge å gå langs Svarverudvegen ned mot rundkjøringen ved politistasjonen. I tillegg er gatebruksplanen sin utforming slik at om man kommer fra Statoil og går fortau mot samme rundkjøring, ender man opp uten noe sted å komme seg videre. Arealmessig virker det svært gjennomførbart å foreta et skille av harde og myke trafikanter.
Uheldig skilting
Skiltingen av Svarverudvegen fremstår også for mange som noe uheldig. Det er skiltet opphevelse av forkjørsveg rett etter rundkjøringen ved politistasjonen, for så å ha et skilt nr 124 «farlig vegkryss» før nedkjøring fra Nes Sykehjem. Dette krysset er imidlertid ikke merket tilsvarende dersom man kjører fra Svarverud mot Årnes. Opphevelse av forkjørsveg på Svarverudvegen medfører at det skal kjøres med vikeplikt fra høyre helt fra rundkjøringen ved politistasjonen frem til rett før avkjøring mot Dragsjøen.
Nes Venstre har mottatt flere henvendelser om saken og valgte derfor i kommuenstyrets møte 18.06.13 under sak 13/54 «Trafikksikkerhetstiltak i Svarverudvegen» å fremme følgende oversendelsesforslag:
Rådmannen tar opp skilting av Svarverudvegen og behov for å skille myke trafikanter fra kjøretøy i starten ved Svarverudveen med Statens vegvesen.
Forslaget ble enstemmig vedtatt i kommunestyret.
Stiller spørsmål
Nes Venstre ønsker derfor å stille følgende spørsmål:
1) Har Nes kommune kommet i kontakt med Statens vegvesen om saken?
2) Hva er Statens vegvesen sin vurdering av situasjonen?
3) Foreligger det noen planer for å skille myke- og harde trafikanter på angitte strektning?