Valget: Venstre fikk 3,9% i Eidsvoll!

Venstre fikk 474 stemmer og 3,9% oppslutning i Eidsvoll. Venstre ble større enn SV og KrF, og rett bak SP. – Et godt resultat, bygget på lagarbeid og tydelig profilering på våre kjernesaker sier Eidsvoll Venstres leder Kjersti Almåsvold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres valgresultat i Eidsvoll er en fremgang på 1,6% sammenlignet med stortingsvalget i 2009, og 1% sammenlignet med fylkestingsvalget – og 0,7% sammenlignet med kommunevalget – begge i 2011.

Vinnerne
i Eidsvoll er Høyre, som fikk 23,2% (+ 9,8), Venstre med 3,9% (+ 1,6%) og Miljøpartiet De Grønne med 1,9% (+ 1,6%). De øvrige partiene som har gått frem er små partier som De Kristne, Piratpartiet, Pensjonistpartiet og Det Liberale Folkepartiet.

Taperne
i Eidsvoll er først og fremst FrP, som fikk 23,1 (- 6,8%), Ap fikk 34,3% (- 4,3%), SV fikk 3,3% (- 1,5%), og SP med 4,2% (- 1,0%).

KrF og Rødt stod stille i Eidsvoll, med hhv. 3,3% og 0,7%.

Du finner alle resultatene her.

Kjersti Almåsvold

Foto: Beth Lien

– Godt fornøyde!
Eidsvoll Venstres leder Kjersti Almåsvold, som også var valgkampleder for Akershus Venstre, sier at lokallaget er fornøyd med valgresultatet lokalt.

– Vi har ført en synlig valgkamp i Eidsvoll, både ute blant folk, i media, på nett og i sosiale medier. Valgresultatet er bygget på frivillighet og lagarbeid. Våre medlemmer har gjort en stor innsats for å at vi skulle nå ut til innbyggerne.

Tror lokale saker gav uttelling
Almåsvold mener at arbeidet med lokale saker siden valget i 2011 har hatt betydning for valgresultatet. Hun peker på at partiet har vært veldig synlig i både vanlige og sosiale medier med kjernesaker som skole, miljø og økonomi som angår innbyggerne i Eidsvoll. – Mange velgere vi møtte i valgkampen ga oss gode skussmål for jobben lokalt, og selv de som ikke stemte på oss ved stortingsvalget har varslet en stemme til oss ved kommunevalget om to år, sier hun.

– At Venstre er godt synlig i media også mellom valgene, med informasjon om hva vi jobber med lokalt, viser at vi ikke bare går ut til velgerne og ber om tillit i valgkampen, sier Almåsvold. Hun tror lokallagets grundige arbeid er det som vil løfte partiet ytterligere ved kommunevalget i 2015.

– Det blir hardt arbeid, men vi gleder oss, avslutter Eidsvoll Venstres leder Kjersti Almåsvold.

Vi kommer tilbake med en grundigere presentasjon av Venstres resultater i Eidsvoll.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**