InterCity-satsingen har som mål å binde sammen de store byene på Østlandet. Det er bra, men folk i Røyken, Asker og Bærum må ikke tvinges over på vei. Spikkestadbanen hadde f.eks. i 2008 nesten like stort passasjergrunnlag som Vestfoldbanen. Nettopp Spikkestadbanen er en av seks glemte sidebaner i det som kalles "Østlandsstjerna", og som må komme på dagsorden for at ikke Oslo og Akershus skal kveles av biltrafikk.
"Østlandsstjernas" ytterpunkter er Hokksund (Kongsberg), Spikkestad, Nittedal/Jaren, Dal, Kongsvinger, Mysen og Ås/Vestby. Befolkningsveksten i Oslo og Akershus vil komme i nedslagsfeltet for Østlandsstjerna. Østlandsstjerna ligger der idag, og begrensede investeringer kreves for å kunne øke kapasitet og regularitet (Gjøvikbanen og Kongsvingerbanen).
For å få på plass både InterCity og lokaltog er en ny Oslotunnel helt avgjørende. Uten ny Oslotunnel vil man bare få halv effekt av de store jernbaneinvesteringene i Østlandsområdet, og det vil fortsatt være overfylte tog og fortsatte køer på veiene.
Venstre vil, i en ny regjering, derfor arbeide for ny Oslotunnel som kan gi både InterCity og lokaltogsbrukere en god, rask og miljøvennlig kollektivtransport. Venstre vil, i en ny regjering, arbeide for at NSB legger fram alternative ruteplaner slik at Spikkestadtogene bare stopper i Sandvika mellom Asker og Lysaker. Dette vil kunne redusere reisetiden med opptil 15 minutter og få passasjerene som nå står på Røykenveien og E18 tilbake på sporet.