Bare timer og dager igjen av valgkampen

Nå går valgkampen mot slutten. Det har vært mange temaer oppe i valgkampen, og jeg går ikke gjennom alt, men de temaene jeg mener er viktige fra mitt synspunkt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Miljø
For meg personlig er dette kanskje det viktigste. Ting som vern av havområdene utenfor her vi bor for oljevirksomhet, samt et grønt skatteskifte for å vri forbruket i en mer miljøvennlig retning er ting som appellerer til meg i vårt program.

Personvern
Debatten rundt datalagringsdirektivet havnet plutselig på et sidespor da det ble avslørt en del av den intensive overvåkningen USA bedriver i samarbeid med en del andre land, blant annet Sverige og Storbritannia, hvor mye av datatrafikk fra (og faktisk også internt i) Norge går gjennom. Dagens regjerings manglende vilje til å sende et sterkt signal og kreve klare svar fra disse skuffer og skremmer meg.

Velferd
Vi fikk besøk fra vår toppkandidat Arne Ivar Mikalsen til et møte der vi diskuterte helsepolitikk. En av tingene her vi er klare på er at vi ønsker å klargjøre innhold i lokalsykehusene og ta tilbake politisk styring av helsesektoren. En sniknedleggelse av offentlige sykehus som drives som private bedrifter er ikke god helsepolitikk.

Skole
Vi ønsker å gi lærere rett til videreutdanning, redusere skolebyråkratiet og styrke skolehelsetjenesten. Vi vil øke forskningsbudsjettene til 3% av BNP innen 2020, samt øke bevilgningene til universiteter, høgskoler og forskningsinstitutter.

Verdiskaping
Vi vil endre skattesystemet slik at det blir mer gunstig å drive, investere i og eie norske bedrifter og arbeidsplasser fremfor dagens system hvor det er billigere og tryggere å investere i bygningsmasse. Vi ønsker å sikre selvstendig næringsdrivende bedre sosiale rettigheter for å ha et sikkerhetsnett slik at flere tør å satse. Vi vil kunne i skjemaveldet for bedrifter og støtte forskning og utvikling i bedriftene for å bevare vår nasjonale konkurransekraft.

Taktisk stemmegiving og regjeringsalternativer
Taktikk er som regel enklest å legge i ettertid. Fra dagens regjering snakkes det mye om at en stemme på Venstre er en stemme på Frp. Det blir litt som at en stemme på SV er en stemme på Olje-Ola og fullt kjør på oljeutvinning. En stemme på Venstre er en stemme som går til å styrke vårt gjennomslag og øke muligheten for å få gjennom vår politikk. Dersom Venstre havner rundt sperregrensen kan en “taktisk” stemme til Arbeiderpartiet istedenfor til Venstre være det som gjør at vi får for liten oppslutning til å påvirke den neste regjeringen og det blir en ren Høyre-Frp-regjering. Et sterkt Venstre vil påvirke, og på samme måte som Ap og Sp har gjort i dagens regjering forhindre at de som er lengst ute på fløyen får for mye makt.

Godt valg![em]

hilsen Torbjørn Houge