Venstre frykter tungvint, byråkratisk og utvannet BPA

For Venstre er BPA (brukerstyrt personlig assistent) en frihetsreform som skal gjøre det enklere for den enkelte å delta i samfunnet på lik linje med andre. Nå frykter Venstre at ordningen er i ferd med å bli uthulet av byråkratiske regler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Målet med ordningen er likeverd og individuell tilpasing, men regjeringen foreslår nå en rekke begrensninger. Blant annet vil regjeringen at man bare skal kunne få BPA om man er under 67 år og dersom man har et omfattende hjelpebehov som vil si minst 25 timer per uke. Venstre ønsker ikke unødvendige byråkratiske, statlige begrensninger som uthuler poenget med BPA.

– Venstre ønsker verken nedre timegrense eller aldersgrense. Det kan virke som ambisjonene er nedjustert til å bli en dårlig løsning, hvor andre enn den med nedsatt funksjonsevne definerer hvilke type hjelp som skal tilbys, sier Venstreleder Trine Skei Grande.

Venstre ønsker ingen øvre aldersgrense for BPA

Foto: Microsoft

– Det er mange 67-åringer som vil ha glede av BPA, og jeg synes det blir veldig kunstig å sette en slik øvre aldersgrense, sier Grande.

– En av Venstres kjerneverdier er å gi folk like muligheter. Det betyr at folk må behandles ulikt, og BPA er en veldig god ordning for å skape like muligheter, mener Grande

Frykt for økte utgifter med BPA

Flere kommuner har fryktet høye kostnader forbundet med rettighetsfesting av BPA. For Venstre er det selvsagt at kostnadene forbundet med BPA må ses i sammenheng med andre kostnadene for ulike tjenester som hjemmehjelp, støttekontakt, sykehjemsplass mm. Selv om BPA isolert sett kan virke dyrt, er det grunn til å tro at det totale samfunnsøkonomiske bildet vil vise at BPA er en god samfunnsøkonomisk investering.

– Det er andre verdier som ofte glemmes i regnskapet på kommunens budsjetter. BPA er med på å skape et varmere og mer inkluderende samfunn, i tillegg er dette en veldig viktig ordning for å øke livskvaliteten til den enkelte. Det er verdt veldig mye, men lar seg ikke så lett tallfeste på budsjettet, sier Grande.

– Venstre skal bidra til at retten til, og innholdet i, BPA er tydelig og ikke til å misforstå for kommunene, lover Grande

Et variert og fleksibelt tilbud

For Venstre er det viktig å sikre et fleksibel og skjønnsbasert regelverk som sørger for at folk med ulike behov får like muligheter.

– Det blir viktig at NAV får et mer fleksibelt regelverk som er bedre tilpasset både den enkeltes og de pårørende. Vi har tidligere påpekt det rigide regelverket knyttet til knyttet til både pleiepenger og omsorgspenger, sier Grande

– I Venstre skal vi fortsette arbeidet for å sikre gode ordninger slik at mennesker med nedsatt funksjonsevne kan delta på lik linje med andre i samfunnet, avslutter Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**