Feil medisin fra Høyre og FrP

Norge har et av verdens beste helsevesen, men det er likevel mange svakheter som bør gripes fatt i. Høyre og FrP roper på mer privatisering for å fjerne helsekøene. Jeg tror dette er feil svar på feil problem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Valget 9.september blir et viktig helsevalg. Alle partier har programmer fulle av fagre ord og svulstige helseløfter. Så hvem skal en stakkars lege, en stakkars pasient eller en hvilken som helst helseinteressert velger stemme på? For min del er dette spørsmålet rent retorisk, jeg skal selvfølgelig stemme Venstre. Men det er mange gode grunner for at andre helseinteresserte velgere bør gjøre det samme!

Medisin, helse

Foto: Microsoft

La meg begynne med hvem man ikke bør stemme på: De rødgrønne påberoper seg æren for at vi har et så velfungerende helsevesen og går til valg på å bevare og videreutvikle dette. Da bør det sies at hovedlinjene i vårt gode helsevesen har ligget fast i årevis og gjennom skiftende regjeringer, men er det en ting som har forandret seg de siste 8 årene er det den enorme byråkratiseringen. Som representantene for helsetjenesteaksjonen i BT 31.08. kunne fortelle stjeler skjemaveldet og administrasjon mer enn halve arbeidstiden for sykehus-legene! Og finansieringssystemet belønner unødvendig overbehandling og straffer sunn fornuft, som å la pasienter vente på operasjon hjemmefra hvis de er frisk nok til det. Den beste måten å øke kapasiteten i helsevesenet er å redusere omfanget av administrative oppgaver som pålegges leger og annet helsepersonell, og å flytte penger fra unødig byråkrati som f.eks. de regionale helseforetakene og over til aktiv behandling i hvert enkelt sykehus.

Høyre og FrP er riktig nok opptatt av å redusere dette byråkratiet, men kampsaken deres er nå først og fremst privatisering. Ved å la pengene følge pasienten, også når private sykehus velges, hevder de at helsekøene kan fjernes. Jeg tror definitivt det er mer å hente på økt bruk av private helsetjenester, men den blåblå medisinen er altfor sterk og altfor dyr, og kommer til å utarme det offentlige helsevesenet for både ressurser og fagfolk. Det er nok behov for å bruke noe mer penger på helse fremover, men jeg foretrekker at denne økningen kommer pasientene til gode heller enn private sykehuseiere. For videre utdyping vil jeg bare henvise til BT’s glimrende leder 29.08.

Andre helseutfordringer som ikke er blitt nevnt noe særlig hittil i valgkampen er kommunenes nedprioritering av ruspasienter og psykisk syke pga av at disse gruppene foreløpig står utenfor samhandlingsreformen. Og at 300 unge liv hvert år unødig går tapt pga overdoser burde være en skrikende uholdbar situasjon som stod øverst på den politiske dagsorden! Videre er problemene med rekruttering til fastlegestillinger en alvorlig trussel mot kvaliteten av helsetjenester der folk bor. Venstre vil gi mer penger til behandling av ruspasienter og lage en ny opptrappingsplan for psykisk helse. Vi vil bygge opp et kommunalt psykologtilbud og vi vil lage kommunale fastlegestillinger for nyutdannede leger som vil prøve ut fastlegeyrket.

Og til slutt det aller viktigste; forebygging. At forurensning kan gi lungesykdommer er gammelt nytt, men nylig har amerikanske forskere også påvist at svevestøv fra motorveier også kan gi åreforkalkning! Venstre er miljøpartiet på borgerlig side og vårt ærend er å sikre at en ny regjering blir blågrønn i stedet for blåblå. Med vår politikk blir det dyrere å kjøre bil, men lettere å sykle. Og vi vil fjerne momsen på frukt og grønt slik at det blir enklere å ta sunne valg i butikken. Jeg håper flest mulig også tar et sunt og helsebringende valg på valgdagen!

Gunn-Vivian Eide, lege og tidligere kommunalråd for Venstre i Bergen

Gunn-Vivian Eide