Venstre fjerde størst i skolevalget

Med 6,6 prosent er Venstre det fjerde største partiet ved årets skolevalg. Også på Agder er resultatene gode, og 6,5 prosent i Vest-Agder er en fremgang på 2,3 prosent fra 2011. På Vågsbygd videregående skole ble Venstre nest størst med hele 21, 2 prosent. I Arendal ble Venstre tredje størst med 9,4 prosent.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

— Vi snakker om personvern, skole og miljø, og det faller tydeligvis i god jord. Norske ungdommer blir stadig mer liberale, sier Sveinung Rotevatn, leder av Unge Venstre, til Venstres nettsider.

Sveinung Rotevatn

.
Skolevalgresultatet på 6,6 prosent er fram 0,6 prosent fra forrige stortingsvalg i 2009, men også ned 0,2 prosent fra 2011. Siden 2003 har det likevel vært jevn framgang for Venstre. Høyre (28,3 prosent) ble det klart største partiet ved årets skolevalg, etterfulgt av Arbeiderpartiet (23,2 prosent).

Skolevalget 2013 (landsgjennomsnitt)

Foto: NSD

.
Også på Agder gjorde Venstre det bra ved årets skolevalg. Det beste resultatet kom på Vågsbygd videregående skole, der fylkesleder i Unge Venstre, Erik-Anant Stedjan Narayan, deltok i panelet. Et resultat på 21,2 prosent gjorde Venstre til nest største parti, kun slått av Høyre (30,1 prosent). I Aust-Agder skaffet ungdomskandidat Jacob Handegard fylkets beste resultat på Arendal videregående skole, med 9,4 prosent.

• Les også: Elevene vil ha Høyre og Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**