Lettvint og halvveis, Halvor Werstern

I lørdagens Raumnes påstår Halvor Western at Venstre ikke er noe miljøparti og at Venstre gikk i front for å bygge ut Drognesjordet. Med dette skyter nok den gamle ordføreren fra Senterpartiet fra hofta, uten å huske hele historien, sier Smidt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I leserinnlegg lørdag 31. august utbasunerer Halvor Western at Venstre ikke er noe miljøparti fordi Smidt var en av drivkreftene bak utvidelsen av Årnes sydover ved behandling av kommunedelplan for Årnes, og at det bare var Senterpartiet som stemte mot omreguleringen av Drognesjordet ved denne behandlingen. Senterpartiets rolle i behandlingen av kommunedelplan Årnes er nok mer sammensatt enn det Halvor Western gir uttrykk for, og for den sakens skyld også Venstres.

Arealdel

Foto: kart

Sp sa ja i planutvalget
Kommunedelplan for Årnes ble lagt ut på offentlig ettersyn etter behandling i daværende planutvalg (formannskapets medlemmer) etter møte 02.09.08. I notatet som var fremlagt av administrasjonen var det anbefalt at øverste del av Drognesjordet som er benevnt B2 skulle tas inn i planen, men ikke utnyttes før alle andre områder var fullt utnyttet (det er B1 som nå bygges ut). Det var diverse endringsforslag til kommunedelplan ved behandlingen 02.09.08, men ikke noe forslag da fra noen om at B2 skulle tas ut. Det ble imidlertid med 7 mott 4 stemmer vedtatt at B3 skulle tas ut (Løkenjordet). I debatten var det flertall for at fremtidig utbygging på Årnes skulle skje sørover. Det mente også Senterpartiet, og planen ble enstemmig lagt ut på offentlig ettersyn, altså også med Senterpartiets stemmer.

Ved 2. gangs behandling i planutvalget av kommunedelplanen 02.06.09 kom forslaget fra Halvor Western om at området B2 skulle tas ut av planen. Dette forslaget fikk 4 stemmer og falt. Det var flere endringsforslag også i dette møtet, noen ble vedtatt og andre falt, men også etter denne behandlingen ble planen enstemmig vedtatt med vedtatte endringer, altså også med Senterpartiets stemmer, og derved aksept av at området B2 fortsatt var inne i planen.

Venstre stemte også mot i kommunestyret
I kommunestyret 16.06.09 ble planen endelig behandlet, og da foreslo Marit Strupstad fra Senterpartiet på nytt at B2 skulle tas ut. Forslaget fikk 15 stemmer og falt, men ble støttet blant andre av Venstre. Det var også her flere endringsforslag, og da det ble stemt over hele planen til slutt stemte Senterpartiet med sine 5 representanter i mot hele planen, men altså først da. Senterpartiet hadde ikke på noe tidspunkt i behandlingen av kommunedelplan Årnes stemt for å ta ut også B1, unntatt ved siste behandling i kommunestyret 16.06.09 da de ikke fikk flertall for å ta ut B2 og de derfor stemte mot hele planen.

Når reguleringsplanen for Drognesjordet senere ble vedtatt stemte også Senterpartiet for dette.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**