Vis varme: 35 tiltak for færre fattige barn

Over 102 000 barn vokste i fjor opp i lavinntekts-familier i Norge. Venstre vil gi gratis barnehage til alle fattige barn, sier Trine Noodt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Trine Noodt

Foto: Mari Noodt

Venstre er skuffet over at regjeringen, til tross for gjentatte løfter og selvkritikk, ikke tar kamp mot fattigdom mer alvorlig. Det har tydeligvis vært viktigere for regjeringspartiene å bekjempe rikdom enn å bekjempe fattigdom, sier Venstres Trine Noodt.

– Venstre ønsker et løft for fattige barn og foreslår 35 ulike tiltak som kan redusere antall fattige barn med minst 25.000 i løpet av fire år. Et av de viktigste grepet vi kan gjøre er å fordele velferdsgodene mer rettferdig slik at det er de som trenger hjelpen mest som faktisk får den. Venstre vil derfor ha en omfordeling av barnetrygden. I dag får stort sett alle barnefamilier det samme beløpet i barnetrygd helt uavhengig av sin økonomiske situasjon. Venstre vil differensiere denne slik at familier med lav inntekt får mer i barnetrygd og høyinntektsfamilier får mindre. Pris på i barnehageplass er også en årsak til at barn ikke er i barnehage, og foreldre blir utenfor arbeidslivet. Det er derfor viktig å fjerne en slik økonomisk barriere og Venstre vil innføre gratis kjernetid i barnehagene for barn mellom 3-5 år på 20 timer per uke. sier Noodt.

Barnefattigdom

Foto: Venstre

Venstres 35 konkrete tiltak for å bekjempe fattigdom:
1. Differensiert foreldrebetaling i barnehage og SFO. Gratis kjernetid for alle 3-5 åringer fra lavinntektsfamilier.
2. Inntektsgradert omfordeling av barnetrygden.
3. Økte sosialhjelpssatser med 20 prosent eller tilsvarende en økning på 1095,- pr mnd. for en enslig sosialhjelpsmottaker. Total koster et slikt løft 850 mill. kroner.
4. Økte tilskudd til frivillige organisasjoner som driver aktiviteter overfor fattige barn.
5. Sikre at alle barn fra økonomisk vanskeligstilte familier har tilgang på utstyrslån til fritidsaktiviteter og ordninger tilsvarende opplevelseskort, organisert enten i regi av det offentlige eller i regi av frivillige organisasjoner.
6. Økt bruk av gratis kjernetid i barnehager i områder med stor innvandrerandel.
7. Gratis helsehjelp til fylte 18 år og tannhelse fram til fylte 20 år.
8. Styrke det kommunale barnevernet.
9. En ordning med boligtilskudd til etablering av utleieboliger og innføring av ordning med «hjemkjøp» av boliger.
10. 2 000 flere varig tilrettelagte tiltaksplasser.
11. Flere traineeplasser for funksjonshemmede i statsforvaltningen.
12. Ulike tiltak for å hjelpe vanskeligstilte inn i arbeidsmarkedet.
13. Økt tilskudd til sosialt entreprenørskap.
14. Styrke ordningen med funksjonsassistanse i arbeidslivet.
15. Styrke ordningene med tilretteleggingstilskudd og tidsubestemt lønnstilskudd for arbeidssøkere med nedsatt arbeidsevne.
16. Styrke programmet for basiskompetanse i arbeidslivet
17. Både å øke lærlingtilskuddet og å fjerne arbeidsgiveravgiften for lærlinger.
18. Satse målrettet på ulike tiltak for å hindre drop-out fra videregående skole.
19. Forskuttering av uførereformen, slik at det allerede fra 2013 i langt større grad blir mulig å arbeide etter evne og kombinere det med uføreytelser.
20. Innføre en garanti som sikrer at ruspasienter får behandling 24 timer etter avrusning.
21. Øke bevilgningene til rehabilitering, spesielt innen rus og psykiatri.
22. Innføre statlig støtte til lavterskel psykologtilbud i kommunehelsetjenesten og styrke det psykiske helsearbeidet i kommunene.
23. Styrke skolehelsetjenesten. 1000 nye helsesøstre i løpet av fire år.
24. Øke tilskudd til organisasjoner og kommuner som driver aktiv rusmiddelforebygging.
25. Kjøpe ledig behandlingskapasitet hos ideelle og private rus-institusjoner.
26. Styrke akuttavrusingstjenesten i helseforetakene.
27. Øke tilskuddene til frivillige organisasjoner som driver oppfølging, omsorg og rehabilitering av personer med rusproblemer.
28. Økning i tilskuddet til Fontenehusene (lavterskeltilbud til mennesker med omfattende psykiske problemer)
29. Gjeninnføre regelen om at rus og psykiatri skal være prioritert i spesialisthelsetjenesten.
30. Styrke ordningen med omsorgslønn for foreldre med syke/funksjonshemmede barn
31. Oppgradere alle undervisningsbygg til universell utforming i løpet av 10 år.
32. Styrke den økonomiske rådgivningstjenesten i NAV.
33. Endre kvalifiseringsprogrammet slik at det blir mindre vilkårlig og mer målrettet mot utsatte grupper.
34. Styrke koordineringen mellom barnevernet og Nav for å sikre at barnevernsbarn ikke faller utenfor arbeidslivet i overgangen til voksen alder.
35. Utvide ordningen med fri rettshjelp.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**