Verdiskaping for framtidig velferd

Norge trenger en ny næringspolitikk som stimulerer og som legger forholdene til rette for gründere og et mangfold av verdiskapende innovasjoner. Venstre vil bruke de nye mulighetene som åpnes gjennom en mer offensiv satsing på et klimavennlig og grønt næringsliv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Innovasjon

Foto: Microsoft

Venstres næringspolitikk, en ny hoveddrivkraft for verdiskaping i norsk økonomi, baseres på bærekraft, entreprenørskap og innovasjon. Denne politikken er dessuten både mer liberal, dynamisk, desentralisert og robust, sammenlignet med den gamle sosialdemokratiske, ressursbaserte modellen — og den setter menneskelig skaperkraft, kreativitet og kunnskap i sentrum.

Skal vi lykkes med å gjennomføre dette nyskapende skiftet i norsk økonomi er det etter Venstres mening viktig å gjennomføre nye liberale reformer basert på følgende hovedprinsipper:

Mer verdiskapende innovasjon og entreprenørskap
Mer frihet, åpenhet og mangfold i norsk forskning
Et mer åpent og inkluderende arbeidsliv
Et tydeligere skift mot et grønt næringsliv

Venstres kapitalreform for verdiskapende innovasjon og entreprenørskap
Internasjonale undersøkelser og analyser plasserer Norge lavt når det gjelder både innsats og effekt av innovasjoner i næringslivet. Dette til tross for at vi har en høyt utdannet befolkning, at relativt mange deltar i oppstart av nye virksomheter hvert år, og til tross for et omfattende offentlig virkemiddelapparat.

Det er særlig tre faktorer som hemmer den verdiskapende kraften knyttet til innovasjon og entreprenørskap i Norge — og som virker selvforsterkende inn på hverandre:

1) Mangel på risikokapital for gründere og innovative prosjekter i en tidlig fase.
2) Mange lovende ideer blir ikke utviklet og foredlet tilstrekkelig, med den konsekvens at de i liten grad kan sannsynliggjøre lønnsomhet, og følgelig heller ikke lykkes med å tiltrekke tilstrekkelig risikokapital.
3) Det offentlige virkemiddelapparatet som er ment å løse problemene har vist seg å være dysfunksjonelt på flere måter, og ser ut til å skape flere problemer enn det løser.

Venstre mener at vi har å gjøre med en systemfeil som krever grunnleggende reformer. Venstre har lyttet til både gründere, bedrifter, innovasjonsmiljøer og til internasjonal forskning og erfaring, og vi mener at tiden er moden for en grunnleggende kapitalreform som vil skape et langt mer markedsrettet og verdiskapende regime for innovasjon og entreprenørskap i Norge.

investering

Foto: sprinklebit.com

Målet med Venstres kapitalreform er å gjøre det lettere for innovative gründere å få tilgang til risikokapital og verdifull forretningskompetanse fra personer som har egeninteresse av at gründeren lykkes.

Derfor vil Venstre gjennomføre en kapitalreform bestående av to hovedtiltak:

1) Innføre en KapitalFunn-ordning:
Venstre vil innføre en ordning med privat såkorn- og oppstartskapital for gründere gjennom KapitalFunn og et KapitalFunn-register: Konkret gjøres dette gjennom å innføre 20 % skattefradrag for opptil 3 private investorer per foretak, begrenset oppad til et maksimalt kapitalinnskudd på kr. 500 000 per person. Kapital-innskuddet må bli værende i bedriften i minimum 3 år (skatteår). Alle investeringer registreres i et offentlig tilgjengelig KapitalFunn-register — som bidrar til å synliggjøre anerkjennelsen av både gründere og private investorer. KapitalFunn-registeret kan bli starten på en "gründerbørs" i Norge.

2) Kick-starte et større og bredere Venturekapital marked — for å forsterke innovasjonsprosjekter med et betydelig verdiskapende potensial:
Venstre vil ha et større og bredere venturekapital marked for å sikre innovative ideer og prosjekter med et stort verdiskapende potensial lettere tilgang til kommersiell risikokapital, og derigjennom bedre muligheter til å lykkes i et internasjonalt marked. Venstre vil erstatte nåværende tilbud på risikolån og garantier gjennom Innovasjon Norge med et offentlig forsterket mangfold av private venturefond og tilførsel av matchende forretningskompetanse. Hovedregel er at staten tilfører kapital til kvalifiserte venturefond på 40/60 basis (40 % offentlig/60 % privat), med et tak på offentlige innskudd per fond på rundt 100 mill. kroner — for en nærmere bestemt minimumsperiode. Etter minimumsperioden kan staten fritt velge å selge seg ut av enkeltfond, og på den måten frigjøre midler til forsterkning av nye fond.

Begge de to skisserte kapitalreformene vil gjøre det mer interessant, mer lønnsomt og mindre risikabelt for private investorer å investere i innovativt entreprenørskap. Samtidig gir begge reformer gründere økt tilgang til spisskompetanse og gründererfaringer fra private investorer. Erfaringer fra flere land viser at nettopp denne type støtte og stimulans ofte viser seg å være avgjørende for gründere med ambisjoner. På denne måten unngår vi også uoversiktlighet, usikkerhet, kontroll, byråkrati, tidstap og skjemavelde som er så sterkt forbundet med det eksisterende offentlige virkemiddelapparatet.

Venstre mener at de foreslåtte reformene vil bidra til å skape en sterkere og mer verdiskapende kultur for innovasjon og entreprenørskap i Norge.

Venstre vil øke verdien på norske fornybarressurser ved å legge til rette for eksport av kraft. Venstre vil bygge flere kabler til utlandet, også når private selskaper står for prosjektene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**