Miljøinvesteringer skal lønne seg

Leserinnlegg i Andøyposten 31. august

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Norge er et kaldt land, og en stor andel av norske klimautslipp stammer fra oppvarming av boliger. I dag er elektrisitet den viktigste varmekilden for de fleste. Norsk elektrisitet er renere enn veldig mye annen energi, fordi vi er heldige nok til å ha stor tilgang på vannkraft. Likevel er det slik at energi som brukes til oppvarming, uansett hvor ren den er, kunne vært brukt til andre ting. Derfor er energiøkonomisering — ENØK — kanskje det viktigste norske husholdninger som ønsker å redusere utslippene sine kan bidra med.

De aller fleste boligene her på Andøya er bygget i en tid hvor man ikke stilte noen krav til energieffektivitet i det hele tatt. Dette gjør at energiforbruket er høyere enn nødvendig. For å heve standarden på boligen er det for de aller fleste billigst og enklest å pusse opp innvendig, mens etterisolering fort kan bli for dyrt for mange. Heldigvis er forholdene for de billigste varmepumpene så gode her at det er en løsning som mange kan benytte, men det er mange steder i landet dette ikke er tilfelle.

Venstre har tro på at folk ønsker å bidra til å redusere klimautslipp, og vil støtte oppunder dette ønsket på en måte som virkelig monner. Derfor foreslår vi å innføre skattefradrag for miljøinvesteringer i egen bolig. Et skattefradrag for 50 000 kroner vil være tilstrekkelig til å installere en alternativ, fornybar kilde til oppvarming, og det er også en investering som vil spare folk for høye strømregninger om vinteren. En lunere bolig som ikke må varmes opp på nytt når vinden snur.

Det er egentlig litt underlig at et så enkelt men virkningsfullt tiltak ikke har blitt innført for lenge siden, særlig når vi vet at to av tre husholdninger ville gjennomført strømsparingstiltak dersom de fikk trekke det fra på skatten (undersøkelsen ble utført i 2011 av Sentio Research for Norsk Teknologi). Vi er imidlertid blitt vant til at regjeringen foretrekker tiltak som hverken koster noe eller påvirker hvilke valg folk tar i hverdagen. Det er en tanke som står fjernt fra Venstre. Vi mener skattesystemet bør brukes til å gjøre det billigere å være miljøvennlig, og dyrere å forurense. Skattefradrag for ENØK-investeringer er en viktig del av dette. Nå trenger vi en ny regjering som er villig til å sette miljøet først, og som vil hjelpe folk til å ta mer miljøvennlige valg i fremtiden.

Torbjørn Houge
Leder Andøy Venstre