De unge ser lenger enn til nesetippen

Unge velgere vender blikket mot verden. Tirsdag 20.08 ba Aftenposten lesere stemme fram saker de ville lese mer om. 2400 unge svarte. Klodens framtid og følgene av CO2-utslipp var blant temaene som havnet øverst ; hva Norge skal leve av etter oljen, verdens framtid med tanke på klimaendringer og norsk asylpolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Unge er klar over hvor priviligerte vi er i Norge, mener samfunnsforsker Guro Ødegård.- Vi ser en klar tendens til at unge synes de globale utfordringene er viktigst. Det er ikke mangel på velferd eller materielle goder de frykter i framtida, sier samfunnsforskeren.

ungdom

Blant de over 2400 innspillene, var også Datalagringsdirektivet, digital overvåkning og personvern gjengangere. Flere var bekymret for om Snowden-avsløringene blir glemt, og om private selskaper får anledning til å overvåke privatpersoner uten Datatilsynets godkjennelse.

Til hjelp for unge som skal og vil stemme ved valget, er det opprettet www.ung.no. Der finner også middelaldrende og gråhårede partienes og politikernes svar på disse store spørsmålene.

Heldigvis vil unge se ting i sammenheng. Skjønner at politikk må se hele samfunnet, det er ikke nok å velge ut en sak eller to. Alt henger sammen med alt. Før valget ber vi derfor Telemarks unge velgere sette Venstre og Unge Venstre under lupen. Sjekk ut Venstres standpunkt på de store og retningsgivende sakene; på oljepolitikk, klima, miljø og flyktningepolitikk. Sjekk ut Venstres skolepolitikk, våre standpunkt vedr datalagring og personvern også! Les www.venstre.no.

Venstre kan trygt møte blikket til vår unge velger i dag — og år fram i tid.

Godt valg!

Signy Gjærum