TID FOR NYANSER?
Hva er en hensiktsmessig og framtidsrettet kommunestruktur i Norge? Nyansene og de viktige spørsmålene forsvinner fullstendig når politikerne nå i sluttfasen av valgkampen skal forholde seg til en rapport (NIVI), som har tegnet mer eller mindre vilkårlige grenser på det norske kommunekartet.
Jeg skjønner godt at Arne Tømmerbakke (TK 28.8.) spekulerer på hva som foregår når Bergsøya «tas ut» av Nordmøre eller når det reageres på en storkommune i Romsdal fra grensa til Oppland til Midsund og Bud! Rapporten har dundret inn i valgkampen, og setter selvsagt fyr i debatten. Men snakk om å begynne i feil ende! Vi føres til skyttergravene istedenfor en konstruktiv debatt om hvilke tjenestetilbud en kommune skal levere og vil være i stand til å levere for innbyggerne i framtida. For det er framtida vi rigger oss for.
Venstre mener det er grunnlag for sammenslåinger av kommuner som ikke er robuste nok til å levere gode velferdstilbud og andre tjenester til sine innbyggere. Vi vil ikke tvinge, men hvis kommunene i dag har behov for tjenestesamarbeid med nabokommuner på en rekke områder, bør sammenslåing være en løsning. Det vil også bidra til at de folkevalgte har direkte styring av virksomheten gjennom formannskap og kommunestyre. Venstre har tidligere pekt på at det er demokratisk uheldig når det oppstår en rekke interkommunale selskap med egne styrer fjernt fra kommunestyrene. Selv om det er den enkelte kommune som oppnevner sine representanter til disse selskapene, og det er gode rutiner på det formelle, mener Venstre at dette er forhold som naturlig hører med i en debatt om et framtidsrettet kommunebilde.
Et visst omfang av interkommunalt samarbeid er naturlig, og vil være en del av virkeligheten også med større kommuner. Interkommunale selskap og ulike samarbeidsordninger mellom flere kommuner vitner om evne til å se utover enn sin egen kommune, og er således positivt. Men hvis interkommunalt samarbeid nærmest er regelen for kommuner som av faglige og andre grunner ikke er robuste nok, er vi ikke på rett spor.
Jeg har lært meg respekt for de som arbeider i kommunene. De bidrar til gode tjenester innenfor skole, omsorg og andre områder. Det må vi ta med oss videre når vi går inn i den krevende diskusjonen om videreutvikling av velferdssamfunnet. Hovedutfordringen er hvordan vi skal håndtere rekruttering, kompetanse og fagmiljø, tilstrekkelig effektivt, rettsikkerhet mv, samtidig som vi unngår en enda kraftigere sentralisering som følge av en nødvendig kommunereform. Greier vi ikke denne balansen, vil det resultere i en rasering av mange livskraftige lokalsamfunn. Lokalsamfunn som i dag sikrer god og viktig velferd, verdiskaping og bosetting, og som igjen er grunnlaget for produktive distrikt og ekspansive regioner.
Venstre vil ha debatten, men den må gå på det kommunale innhold. Det bør utarbeides en kommunereform som sier hva kommunens funksjoner og tilbud skal være før en diskuterer eller fastsetter kommunekartet. Om det ligger til rette for en halvering av antallet, eller om det blir mindre eller mer omfattende, får komme som et resultat av et slikt arbeid. Målet bør være å få et bredt forlik om dette i Stortinget.
Venstre står for et sterkt kommunalt folkestyre i robuste kommuner som kan levere det beste til sine innbyggere. Vi vil ha en konstruktiv og nyansert debatt om framtidens kommune.
Pål Farstad, Venstre
1.kandidat Stortinget