Sosial nød og boliger

Regjeringen stopper Drammens fattigdomstiltak. De prioriterer boliger til vanlige folk, framfor å skaffe bolig til de svakeste. Arbeiderpartiet er ikke troverdige når de løfter boligsosialt arbeid som satsingsområde.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I Drammen blir Venstre kritisert av Arbeiderpartiet for å sitte i en posisjon som ikke jobber godt nok med boligsosialt arbeid. Samtidig stopper Arbeiderpartiet i regjering Drammens satsing på startlån for å få flere inn i boligmarkedet blant de mest vanskeligstilte i kommunen. Arbeiderpartiets politikk løfter vanlig folk med middels inntekt mer enn de som trenger det mest.

I Drammen gis startlån til vanskeligstilte. Andre kommuner gir startlån til unge som ikke har egenkapital. Med den begrunnelse stanser regjeringen utbetaling av startlån resten av året, uten å ta hensyn til at det rammer de fattige i Drammen.

SOPP USBL studentboliger Stampesletta

Foto: ill: Lillehammer kommune

Ap var sterkt ute å kritiserte kommunen for å benytte seg av forkjøpsrett ved kjøp av boliger til boligsosialt formål. På den ene siden mener partiet kommunen ikke gjør nok for å hjelpe fattige med bolig, mens på den andre siden kritiserer de kommunen for ikke å betale overpris. Dette er en politikk som ikke henger sammen. Dersom Ap i regjering ikke hadde stoppet utbetaling av startlån, ville de ha sørget for fattigdomstiltak i Drammen, samtidig som unge kunne benyttet det til å komme seg inn i boligmarkedet. Deres politikk hindrer begge deler.

Hver byggesak til behandling i Drammen blir kritisert av Ap for at noen leiligheter blir liggende i “skyggenes dal”. Samtidig kritiserer Ap boligprisene i byen. Forstår ikke partiet at de leilighetene som ikke har sol og utsikt også vil bli billigere? Tror de at alle kan tilbys penthouse til lavpris i en by?

Modulhusene som bygges i Kobbervikdalen blir også kritisert for å bli plassert der inngen andre vil være. Musøya-prosjektet ble skrinlagt fordi det ble for dyrt. Takket være Venstre ble midlene ikke fordelt vekk, men ble øremerket til boliger. Jeg tror de som tilbys boligene er fonøyd med et nytt sted å bo. Pukkverket er et transformasjonsområde, og beplanting i området vil gjøre stedet pent. Det er bedre å plassere få enheter spredt, enn å samle mange mennesker som lider av sosial nød på ett sted. I tillegg er det ikke bare bolig, men det totale behandlingstilbudet som er viktigst å fokusere på.

Venstre er stolte over vårt boligsosiale arbeide i kommunen. Vi håper Ap i Drammen kan få egen regjering til ikke å stikke kjepper i hjulene, men heller samarbeide med oss til det beste for alle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**