Lærerik studietur til IRIS

Rett før sluttspurten av valgkampen har Jan Fjellstad tatt en pust i bakken i velgerjakten, og tilbrakt dagen til knes i søppel: på nyttig studietur til Iris, det interkommunale renovasjonsselskapet i Salten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

søppeldunker for resirkulering

Foto: microsoft

Harstad Venstre har gjennom vårens miljøaksjon hatt fokus på avfallshåndtering, noe som endte i interpellasjonen Grenseløst Miljøsamarbeid. Varaordfører Jan Fjellstad, som nå også er 2.kandidat til Stortinget, har etter dette kommet med i utvalg satt ned av Hålogaland Ressursselskap – med den hensikt å videreutvikle selskapet og selskapets samarbeid med sine eiere. Idag var utvalget på studietur til IRIS; det interkommunale renovasjonsselskapet i Salten.

Utvalget fikk her en god innføring i IRIS sin visjon, sine strategier og samarbeid med eierkommunene. Dette gir et godt grunnlag for videre arbeid i Harstad-regionen. Harstad Venstre er opptatt av at avfallsressursene må forvaltes på en best mulig måte; til det beste for oss og for framtidas borgere. Her ser vi at vi har noe å lære av IRIS.

I Bodø-området sorterer kundene i fire ulike avfallsbeholdere; matavfall, restavfall, samt papp, papir og drikkekartong. I tillegg kan det leveres emballasjeplast i en gjennomsiktig plastsekk som hentes annen hver måned. Hjemmefra kan man også levere glass, det hentes imidlertid senere. Med dette oppnår man resirkulering også av papp og plast, samt sannsynlig større andel resirkulering av papir, drikkekartong og glass som hentes ved døren framfor på innsamlingspunkt. Iris har gått bort fra slike innsamlingspunkt; i tillegg til det som hentes hjemme hos folk flest er det kun miljøtorgene som er alternativet. På Iris sitt miljøtorg er alt gratis så lenge man sorterer; dersom du leverer det samlet uten å sortere – det er først da du må betale. Iris driver Nord-Norges største komposteringsanlegg hvor våtorganisk avfall blir kompostert til ny kompostjord. Med det utnyttes næringsstoffene i matavfall, som fosfor og nitrogen, langt bedre enn ved HRS sin ordning med energiutnyttelse i Kiruna. Plastavfall går også til gjenvinning; mens det i vår region går sammen med brennbart avfall til energiutnytting.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**