Vil ha lobbyregister mot korrupsjon

Venstre tar innbyggerundersøkelsen som ble offentliggjort i Juni på største alvor og mener et lobbyregister må på plass for å avdekke hvem som prater med partiene før saksbehandling i bystyret. Venstre mener det er viktig at politikerene spiller med åpne kort for innbyggerne om hvem som prøver å påvirke avgjørelsene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstre har tidligere fremmet forslag i Stortinget om lobbyregister der, og løfter nå saken på kommunalt nivå i forbindelse med Knut Anders Oskarsson sin interpellasjon i bystyret torsdag 29.08.13. Mye politikk skjer i forkant av møtene, og noen, om ikke alle partier får fra tid til annen besøk av enkeltpersoner og firmaer som ønsker å vinne gjennom med sin sak.

– Det er ikke ulovlig eller uetisk å få besøk i forkant av en sak, men det er viktig at en er ærlig og åpen om det slik at alle vet, sier Steffen Falkevik. Han er også skeptisk når det viser seg at noen partier har fått saksopplysninger i en sak, og opplysningene ikke er nevnt i sakspapirene, det kan utløse en saksbehandlingsfeil, og dermed rom for klage.

Venstre kommer også til å fremme forslag om innmelding i Transeparancy International i bystyret torsdag, og håper på mer medvind denne gangen. Sist forslaget fra Venstre ble behandlet, ble det stemt ned med begrunnelse i medlemskap i KS som også driver med antikorrupsjon.

– For Venstre handler det om to ting, å ta et klart standpunkt mot enhver form for korrupsjon og være prinsipielt gjennomsiktig i all saksbehandling. Det andre er all forskning og forebyggende arbeid som Transeparancy International holder på med og som er viktig å støtte opp.

Et annet viktig poeng er borgernes opplevelse av kommunale tilbud, selv om det bygges og rehabiliteres sykehjem, står vi fortsatt på stedet hvil når det gjelder dekning. Det betyr at selv om sykehjemmene er blitt bedre, er kampen om plassene blitt større. Dette er et av flere eksempler og det er viktig at vi adresserer og for alvor tar tak i disse problemstillingene.

– Ingen skal måtte oppleve å måtte være sykepleier for foreldrene sine, eller spesialpedagog for barnet sitt. Om vi ikke løser disse utfordringen, vil tilliten fortsette å synke.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**