Møte i bystyret 28. august

I dagens møte i bystyret behandles blant annet sak om grønne tak i Oslo, regulering av deler av Ringnes park og Oslo kommunes høringsuttalelse til regjeringens kulturutredning. Her vil vi oppdatere underveis hva som skjer i møtet. Du kan også følge med på Oslo kommunes web-TV.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

15:00 Opprop. Venstre er representert med Toril Berge, Odd Einar Dørum, Espen Ophaug, Julianne Ferskaug og Terje Bjøro (møter for Guro Fjellanger).

15:10 Bystyret starter som vanlig med muntlig spørretime. Første spørsmål kommer fra Rina Mariann Hansen (A), og handler om Høyres deltagelse i diverse arrangementer ved skolestart i Oslo. Byrådsleder Stian Berge Røsland svarer at Oslo kommunes virksomheter, særlig skolene, er populære besøkssteder for politikere, og at det er virksomhetene selv som må bestemme om det passer å få slikt besøk.

15:20 Neste spørsmål kommer fra Marianne Borgen (SV), og handler om kostnadsutviklingen ved OL-arrangementer. Byrådslederen svarer at kostnadene knyttet til å avholde OL/PL er grunn til bekymring, og at det er en av grunnene til at han mener Oslo bør søke om OL. Oslo kan vise at OL kan arrangeres på en mye mer nøktern måte, med fokus på gjenbruk, miljø, toleranse og likeverd, avslutter Røsland.

15:30 Odd Einar Dørum tar ordet i spørrerunden om OL, og understreker at OL først og fremst må handle om at Norge kan gi noe til verden. Møteplasser over hele verden bygges ned, men idretten er fortsatt en mulighet til å møtes på tvers av grenser. OL handler derfor ikke om hva Oslo skal få, men om hva vi kan gi, avslutter Dørum.

15:35 LIbe Rieber-Mohn stiller neste spørsmål, om dagens reportasje i Østlandssendingen om barn i kommunale boliger. Byråd Anniken Hauglie svarer at sakene har vært opprørende og lese, og bekrefter at det er behov for å fortsette byrådets satsning på kommunale boliger. Vi har kartlagt situasjonen i hele byen, og har styrket budsjettene hvert år siden den gang, sier Hauglie. Hun forteller også at boligbehovsplanene som ble vedtatt i 2012 legger opp til en tilpasning av boligmassen. Dette arbeidet er godt i gang, og vi satser spesielt på tilpassede boliger til familier og mennesker med funskjonsnedsettelser. Arbeidet som gjøres i kommunen vil legge til rette for at vi ivaretar disse menneskenes behov på en bedre måte, avslutter Hauglie.

15:45 Hallstein Bjercke tar også ordet, og redegjør for arbeidet med å ruste opp standarden på bomiljøet i bygårdene Oslo kommune eier. Boligbygg, som er kommunens eiendomsforvalter, har vakthold i alle bygårder hvor det antas å være risiko, og bruker store summer hvert år på vedlikehold, oppussing og kontinuerlig renhold. Det viktigste på sikt er å få ned konsentrasjonen av kommunale boliger på østkanten, og vi er i gang med historiens største satsning på akkurat dette, avsluttet Bjercke.

15:50 Mazyar Kewhwari (F) stiller neste spørsmål om internrevisjonsrapporter i Ruter. Ola Elvestuen svarer på spørsmålet. Han gjennomgår alle kontrolltiltakene som er iverksatt i Ruter, og hvordan disse er håndtert internt i selskapet og i byrådet. Elvestuen sier videre at han ikke har adgang til å overlevere den såkalt BDO-rapporten Keshwari spør om, og han har heller ikke lest den selv. Disse forholdene følger av aksjeloven og forvaltningsloven. Jeg har likevel undersøkt muligheten for å få Ruter til å frigi rapporten selv. Når rettsprosessene er avsluttet, vil jeg oppfordre Ruter til å gjøre dette, avsluttet Elvestuen.

16:05 Spørretimen avsluttes med dette. Bystyret går videre til å behandle saker fra Helse- og sosialkomiteen.

16:10 Første sak er forslag fra Ap om kultursensitivt barnevern. Toril Berge holder Venstres innlegg i debatten. I Oslo har vi et godt barnevern, men vi vet også at det er tillitsproblemer i enkelte minoritetsmiljøer. Det må vi arbeide mot. Barnevernet skal være der til barnas beste, og må være i stand til å se hver enkelt familie som individer, sier Berge. Hun understreker likevel at det ikke kan være forskjellige regler for familer som kommer fra forskjellige land. Barnets beste skal alltid ligge til grunn når barnevernet gjør sine vurderinger, og vi må fortsette å jobbe for at kompetansen i barnevernet er høy, avslutter Berge.

16:25 Det blir vedtatt en rekke punkter for å styrke barnevernets kompetanse til å møte minoriteter, herunder homofile. Blant annet blir det vedtatt å styrke opplæringen om barns rettigheter i bydelene, styrke samarbeidet med frivillige og fortsatt satsning på kompetanseheving.

16:30 Neste sak handler om tilrettelegging for grønne tak i Oslo. Komiteens innstilling er enstemmig.

16:40 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at debattene om klima og miljø i Oslo holder høyt nivå, og er uvanlig praktiske. Det handler om oljefyring, kollektivsatsning og i dag grønne tak, sier Dørum. Han viser til gode erfaringer i Danmark, og sier at grønne tak er både vakkert å se på, bra for miljøet og svært viktig for overvannshåndtering. Oslo bystyre fører an på en måte andre kan lære av i miljø- og klimapolitikken, og det tjener alle våre partier til ære, sa Dørum. I denne saken har vi også fått vite at byråd Elvestuen, uavhengig av Harald Nissens utmerkede forslag, har gjort betydelige undersøkelser og tatt viktige initiativer i samarbeid med andre kommuner. Det er bra vi står sammen om denne saken, for det er en viktig sak for fremtiden, avsluttet Dørum.

16:40 Ola Elvestuen tar også ordet, og sier at Oslo kommune allerde har etablert flere grønne tak på barnehager og på den nye Rommen skole. Vi samarbeider også med Bærum kommune, og har fått en god rapport fra SINTEF og universitetet på Ås. Av dem har vi lært at de klimatiske forholdene i Norge er mer krevende for grønne tak enn i København, men det er utfordringer vi må jobbe videre med å løse, sier Elvestuen. Det første prosjektet er allerede på trappene, og grønne tak bør være en del av vurderingen i flere nye prosjekter. Jeg vil i nærmeste fremtid fremme to saker for bystyret, en om overvannhåndtering og en om klimatilpasning. Grønne tak vil være et viktig element i begge disse sakene, avslutter Elvestuen.

16:45 Det blir vedtatt at byrådet skal legge frem sak om grønne tak i Oslo.

16:45 Neste sak kommer fra Byutviklingskomiteen, og handler om Sandakerveien 24 D. Det står i dag et nedslitt industrilokale på tomten, og reguleringsforslaget vil legge til rette for en god utvikling med mulighet for cafe, galleri og atelier, i kombinasjon med kontor og henssynssone, sier Venstres Espen Ophaug. Han sier det har vært krevende for Venstre å konkludere i saken, fordi til tross for at området i dag er regulert til industri, er det avsatt i kommunedelplan for Akerselvamiljøpark fra 1990 til friområde. Venstre er som kjent glade i friområder, men dette området er etter vårt skjønn ikke så egnet til dette. Det er skyggelagt og forblåst, og vi har derfor landet på å bringe liv inn i området ved å legge til rette for utbygging i grønne omgivelser. Vi tror derfor det blir en god løsning for nærmiljøet, avslutter Ophaug.

17:10 Espen Ophaug tar ordet igjen, og sier at man må forholde seg til geografiske realiteter i behandling av reguleringsplaner. Dette området er lite og dårlig egnet til friområde, og det er bebygd. Det vil det fortsette å være uavhengig av dagens vedtak. Det vi gjør i dag er å åpne et område for bruk, som i dag ligger brakk, avslutter Ophaug.

17:15 Terje Bjøro tar ordet til reguleringssak om Oset Vanntunnel. Dette er en av dagens gladsaker, sier Bjøro. Det er er en kjempesatsning på miljø og rent vann, og ulempene i anleggsperioden er jeg sikker på at vi finner gode løsninger på.

17:25 Ordføreren fremmer et radikalt forslag om å utsette middagen for å behandle ferdig kartet i ekspresstempo. Forslaget får ikke medhold fordi Carl I Hagen har en avtale.

17:25 Ekspresstempoet opprettholdes likevel i byutviklingssakene, som i hovedsak er enstemmige.

17:30 Unntaket er regulering for Tollbugata 1, hvor Ruter har hatt innsigelser. Espen Ophaug tar ordet, og sier at Tollvesenet har holdt til her siden 1600-tallet. Det er det viktig å bevare, og derfor legger vi til rette for midlertidig parkering for ansatte i tollvesenet, men vi legger inn strenge forutsetninger om at publikumsparkering ikke er aktuelt, sier Ophaug. Det er også viktig at vi holder et godt øye med situasjonen, og om parkeringen skulle vise seg å komme i konflikt med bussene, må det finnes en annen løsning, avslutter Ophaug.

17:30 Bystyret tar middagspause. Oppdateringene herfra fortsetter ca. 18:00

18:10 Bystyret gjenopptar forhandlingene. Første sak ut er regulering av Oslos del av Follobanen.

18:15 Espen Ophaug holder Venstres innlegg i debatten. Det er en viktig sak vi vedtar i dag, og alle partiene er glade for at vi kommer ett skritt nærmere realisering av Follobanen. Det er imidlertid grunn til å rette kritikk mot Jernbaneverket som har gitt komiteen en svært kort behandlingstid. Jernbaneverket har likevel utvist stor velvilje i behandlingen av saken, og har hjulpet oss med å finne gode løsninger som ivaretar middelalderparken, og det er også mulig at vi får alle de fire togsporene senket slik at Alnaelven muligens kan tas opp i dagen. Det siste er imidlertid usannsynlig, for vi er ennå ikke i mål med det siste jernbanesporet. Det får vi holde oppsyn med fremover, sier Ophaug. I stedet for en fire meter høy myr, får vi en amfiløsning som vil være et tilskudd til middelalderparken, og det er grunn til å understreke at mange aktører, ikke minst Oslo Elveforum og Alnaelvens venner har gjort veldig godt arbeid i denne saken, avslutter Ophaug.

18:25 Odd Einar Dørum tar ordet, og sier at det er ett år til Oslos 700 års-jubileum som hovedstad, og Follobanen gir mulighet til å ta noen byutviklingsgrep for å knytte det historiske Oslo sammen med det moderne Oslo. Det er få byer i verden som kan skape en så tett forbindelse mellom historiske epoker i bybildet, avslutter Ophaug.

18:30 Bystyret behandler sak om erstatningslokaler for kunstnerene som holdt til i Borgen. Hallstein Bjercke redegjør for Oslos arbeid for å finne alternative lokaler for sin virksomhet. Kunstnerne har fått tilbud om gode og svært billige lokaler i Storgata 36, men har takket nei til dette. Nå arbeider vi med å lage en oversikt over tomme, kommunale lokaler som kan egne seg til kunstnerisk virksomhet i Oslo, avslutter Bjercke. Saken blir enstemmig vedtatt.

18:40 Midlertidige lokaler på Sogn VGS for Blindern VGS blir vedtatt.

18:40 Bystyret voterer over Oslo kommunes høringsuttalelse til kulturutredningen. Det er mange forslag og voteringer, men ingen debatt.

18:45 Høringsuttalelsen blir vedtatt, mot Frps stemmer.

18:45 Bystyret går videre til å behandle sak fra Ungdommens bystyremøte om helsesøstere. Toril Berge holder Venstres innlegg. Helsesøstrene er et av de viktigste forebyggende tiltakene i Oslo, og jeg er glad for at byrådet har satset på dette i flere år. Befolkningsveksten gjør imidlertid at dekningsgraden er lav. Derfor er det synd at ingen andre partier støttet Venstres opptrapningsplan for skolehelsetjenesten da vi foreslo det på Stortinget, sier Berge. Hun kommenterer også enkeltelementene i forslaget fra ungdommens bystyremøte. Mange av forslagene hører hjemme på nasjonalt nivå, blant annet kjønnsnøytral stillingstittel. Derfor tar vi et initiativ ovenfor staten for å undersøke det. Når det gjelder obilgatorisk årlig besøk hos helsesøster, mener jeg både at elevene må få velge selv om de vil bruke dette tilbudet, og at vi skal sette inn ressursene der de trengs mest. Derfor blir det viktigste grepet å få opp dekningsgraden, ikke å pålegge elever rutinebesøk, og det skal vi fortsette å jobbe med slik vi har gjort i mange år, avsluttet Berge.

19:00 Saken om skolehelsetjenesten vedtas. Med det er møtet i bystyret hevet. Oslo Venstre takker for følget, og ønsker ikke minst et riktig godt valg til alle våre trofaste lesere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**