Viktige Venstre-seire i Oslo

I Oslo har Venstre hatt avgjørende innflytelse på budsjetter og politisk styring i mer enn ti år. Nå ber vi om velgerne støtte til å gjenta suksessen nasjonalt. Her er en oversikt over noen av de viktigste gjennomslagene vi har fått i Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Historisk kollektivvekst

Venstre har de siste årene hatt begge hender på rattet i styringen av Oslo. Dette har gitt tydelige resultater. Stadig flere reiser kollektivt i Oslo selv om byen vokser og vi stadig blir flere.

I 2012 var det nesten 30 prosent flere reiser med trikken sammenlignet med nivået i 2007. For T-banen har veksten vært over 23 prosent i samme periode, mens bussen kan vise til en vekst på litt over 30 prosent.

Kollektivreisenes andel av all motorisert transport i Oslo har aldri vært høyere enn i dag. 45 prosent av alle reiser i Oslo skjer med buss, trikk, T-bane, tog eller båt, og kollektivtrafikken øker sin markedsandel på bekostning av biltrafikken.

Biltrafikken i Oslo i dag er på omtrent samme nivå som i 2007. Veksten i kollektivreiser er større enn både befolkningsveksten og veksten i biltrafikken.

Trafikkandel kollektiv Oslo

Trafikkandel kollektiv Oslo
Foto: Bjarki Eggen

Historisk takstreduksjon på månedskort

Etter krav fra Venstre ble prisen på månedskort i Oslo senket fra 720 kroner til 550 kroner sommeren 2008. Den historiske prisreduksjonen har sammen med utvidelser i tilbudet har ført til at antallet reiser med kollektivtransport i Oslo økt svært raskt og på en måte som savner historisk sidestykke i Norge.

Prisen på månedskort er i dag omtrent den samme som den var i 2001. Samtidig har prisstigningen vært over 20 prosent i perioden, noe som betyr at vi må tilbake til før årtusenskiftet for å finne billigere månedskortpris i Oslo (530 kroner i 2000 tilsvarer 660 kroner i 2012).

Månedskortpris i Oslo - utvikling

Månedskortpris i Oslo – utvikling
Foto: Bjarki Eggen

For Venstre er det et mål at kollektivtransport skal være et naturlig førstevalg for så mange som mulig. Venstres satsing på kollektivtransport har vært en suksess i Oslo. Nå vil Venstre gjennomføre et tilsvarende kollektivløft nasjonalt.

Historisk satsing på elbiler

Det skal være enkelt å bruke elbil i Oslo. Derfor har Venstre sørget for at det har skjedd en kraftig utbygging av antallet ladestasjoner i byen. Venstres bystyregruppe i Oslo fremmet i 2007 forslag om at Oslo kommune skulle etablere 400 nye ladestasjoner for elbiler i perioden 2008-2011.

Resultat 2011: 400 ladestasjoner for elbiler ble satt opp.

Etter at Venstre gikk inn i byrådet i 2011 er tempoet i utbyggingen av elbiler økt ytterligere.

Resultat 2013: 860 ladepunkter for elbiler er blitt etablert.

Ladestasjoner i Oslo

Ladestasjoner i Oslo
Foto: Bjarki Eggen

Venstres ambisjon i årene frem mot 2016 er å øke antallet ladestasjoner kraftig. Utbyggingstakten i byen skal dobles fra 100 til 200 nye ladepunkter pr år. Det betyr at det i 2016 vil være 800 nye ladestasjoner som skal kunne brukes av dem som eier elbiler.

I 2013 har Venstre i byråd sørget for at Oslo kommune har startet arbeidet med å skifte ut kommunens eksisterende bilpark som bruker fossilt drivstoff med elbiler. Det er inngått avtale om å anskaffe 1.000 nye elbiler, som blant annet skal brukes av hjemmetjenestene i bydelene. I budsjettet for 2013 er det satt av 50 millioner kroner til kjøp av elbiler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**