God oppslutning på skolevalget!

Harstad Unge Venstre gjenoppsto oktober 2012, og har opplevd en formidabel medlemsvekst og interesse i sitt første leveår. Når leder Even Aronsen nå reiser rundt på skoledebatter i nærområdet vårt opplever han en overveldende interesse, og kan dele denne med et helt kobbel av medlemmer som også bidrar på valgtorgene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Even Aronsen

Foto: ukjent

Denne uka har Even Aronsen deltatt på debatter på Heggen, Stangnes og Rå videregående skole, samt også på valgtorg på de samme skolene. Debattformen har vært stigende utover uka, og så også responsen på valgtorget. Gjennom debattformen får han satt inn stikk mot FrPs asylpolitikk og Høyres skolekarakterer, og gjennom valgtorget får ungdommen mulighet til å stille enda flere spørsmål om vår liberale politikk; fra ulv til kultur og skole. Et stort Unge Venstre møter opp; med Jonas Bruun, Marius Brun Hansen, Markus Johnsen, Elise K. Jenssen, Matthias Bonnier, Jørgen Dragvik, Kristine Karoliussen og Mia Aronsen; og sørger for at de velgerne som skulle ønske det blir godt møtt og tatt vare på på vår stand. Og resultatene lar ikke vente på seg; på Rå videregående skole oppnådde Venstre 13,2% oppslutning!

“Vi i Venstre lover ikke gull.
Vi lover grønne skoger, og ikke noe tull.
Miljø og fornybar energi.
Da blir luften ren og fri.
Vi vil ikke ha dyr i bur.
Dyr hører hjemme i fri natur.
Skolen er kjedelig, det kan vi forstå.
Med med Venstre bedre og flere lærere du vil få.
Så lenge du er grei og snill,
kan du forøvrig gjøre hva du vil.
For frihet for den enkelte, det vil vi ha.
Med en stemme til Venstre blir allting bra!
Vi i Venstre er kanskje ikke størst,
men vi setter i hvert fall folk og ikke systemer først.

Stem skjønt, stem grønt, stem Venstre!”; avslutter Even Aronsen dagens skoledebatt.

Sats på kunnskap og like muligheter
Skoledebattene er en viktig arena for Venstre av mange grunner. Det er viktig å skape engasjement hos ungdom både for rekruttering til politikken, og for deltakelse i valg. Videre er også kunnskap og skole en av Venstres hovedsaker; og da er det ekstra hyggelig å synliggjøre vår politikk nettopp der den hører hjemme. Det viktigste for en god skole er gode lærere. Da får vi en skole som satser på kunnskap og gir like muligheter til alle.

Venstre har derfor gjennom valgkampen satt fokus på vårt lærerløft:
1. Vi vil ha en forbedret og utvidet lærerutdanning
2. Vi vil gi lærere rett og plikt til videreutdanning
3. Vi vil kvalitetssikre og heve statusen for læreryrket
4. Vi vil ha flere yrkesgrupper inn i skolen
5. Vi vil kutte i skolebyråkratiet
6. Vi vil ha på plass gode seniortiltak
7. Vi vil rekruttere flere lærere fra andre yrker
8. Vi vil ha flere med doktorgrad inn i skolen
9. Vi vil gi lærere flere karriereveier
10. Vi vil ha mange nok lærere i skolen

Elever skal ses, oppmuntres og få tilpasset undervisning. Derfor vil Venstre ha et krafttak for flere, bedre og enda mer motiverte lærere. Venstre vil sikre alle lærere mulig­heten til å ta etterutdanning og sørge for at lærerne får mer tid til undervisning. Forskning og høyere utdanning gir oss kunnskap som sikrer miljø, arbeidsplasser og velferd. Derfor er satsing på kunnskap prioritet nummer én for Venstre.

Venstre vil:
Gi lærere rett og plikt til videreutdanning.
Innføre femårig lærerutdanning.
Fjerne tidstyvene i skolen og redusere skolebyråkratiet kraftig.
Gjennomføre et løft for helsesøster- og skolehelsetjenesten. 1000 flere helsesøstre de neste fire årene.
Øke norsk forskningsinnsats til 3 prosent av BNP innen 2020.
Øke bevilgningene til universiteter, høyskoler og forskningsinstitutter.
Innføre 11 måneders studiestøtte og bygge 2000 studentboliger årlig.
Tilby barnehageplass til alle ettåringer gjennom to årlige opptak.
Prioritere flere voksne per barn i barnehagene.

Og Harstad Unge Venstre med Even Aronsen i spissen reiser videre på sin skoledebatturné. Framfor han venter Finnsnes, Sjøvegan, Kabelvåg, Hadsel og Narvik. Det er bare ett problem; det er ikke alltid det går en buss. Ta gjerne kontakt med Even dersom du har mulighet til å hjelpe ham med transport…

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**