Venstre vil ha en god skole!

– Venstre er opptatt av barns oppvekstsvilkår og hvordan skolen skal utformes for framtiden.
Skolen er ikke bare gode bygninger. Hovedfokus må etter Venstres syn ikke bare rettes mot finansiering og organisering av bygninger. Venstre vil stå for en investering i skolen, i barna og i framtiden. Dette skriver Jan Kulland, leder i Larvik Venstre, i en artikkel.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Jan Kulland

Venstrefolk våger samtidig å reflektere over skolen i et etisk perspektiv. Skoleutviklingen skal tilrettelegges for at barn kan være aktivt involvert i å skape sin egen kunnskap der mangfoldet er anerkjent.

Vi må vise barna og meningene deres respekt. Da kommer de overraskende, uventede og morsomme løsningene. Erfaring er at barn tenker andre tanker, de sier andre ting og de er ikke bundet av tradisjoner. Nettopp fordi barn har viktige meninger og vågale stemmer, er barn kanskje de viktigste brukerne av det vi bygger og former – nå og i framtiden.
Venstre ønsker at barnet kan agere sammen som en del av dannelsesprosessen. Det er viktig at barnet som individ og subjekt ivaretas. Venstre spør seg om dette skjer i tilstrekkelig grad i dagens skole; når læring i stor grad blir sikret av fasit og tester.

Barn vil ha luft og lys, rom og bevegelse for å utfolde begeistring og spontanitet. Det er flott at Venstre har satt på dagsorden spørsmålet om hvordan skolen skal fortsette som kunnskapsinstitusjon, ja, etter vårt syn en helt uunngåelig problemstilling.

Studenter, høgskole, universitet, studier

Foto: Microsoft

Venstre vil gi barn og unge et utdanningssystem som holder høyt internasjonalt nivå. En av de viktigste oppgavene vi har som samfunn, er å sørge for at norsk ungdom kan gå ut i
arbeidslivet med solide kunnskaper og ferdigheter, men også med en nysgjerrighet og
kreativitet som kan bidra til nyskaping både i privat og offentlig sektor.

På denne måten sikrer vi de framtidige lokalsamfunn – et fellesskap som vil bidra, et fellesskap som er seg bevisst at vi er avhengig av hverandre.

Jan Kulland
Leder i Larvik Venstre