– Unødvendig pelsdyrutvalg

– Norsk pelsdyrnæring har allerede fått ti lange år til å rydde opp, uten resultater. Dermed har de allerede bevist at det ikke er mulig å kombinere produksjon og dyrevelferd, sier Guri Melby (V) som ikke ser behov for pelsdyrutvalget regjeringen meldte i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Guri Melby på Venstres landsmøte 2013.

Foto: –

– Dette utvalget er en avsporing og bærer preg av at både Senterpartiet og SV har et behov for å melde noe i pelsdyrdebatten. Resultatet er en retningsløs grøt, preget av beslutningsvegring. Vi trenger ikke flere rapporter for å få avklart at dyrevelferden for pelsdyr ikke er god nok, mener Melby.

Utvalgets mandat slår fast at «Formålet med utvalgets utredning skal være å bidra til forutsigbarhet om fremtidige rammevilkår for pelsdyrnæringa». – Ikke veldig offensivt. Jeg spår at det blir Senterpartiet som stikker av med det lengste strået her hvis den rødgrønne regjeringa fortsetter, sier Melby.

— Lars Sponheim la fram en dyrevelferdsmelding for over ti år siden, og der ga han næringen ti år på å rydde opp i dyrevelferden. Jeg har ikke sett at forholdene er blitt bedre. Tvert om viser stadige avsløringer av dårlige forhold på pelsdyrgårder viser at næringen er overmoden for avvikling.

– Vi mener dermed at et slikt utvalgsarbeid er unødvendig, konkluderer Melby. – Vårt krav inn i en ny regjering er at næringen må avvikles, og at de berørte bøndene skal få hjelp med nødvendige omstillingstiltak.

Pelsdyr i bur

Foto: NRK