Kjemper for utenlandsfiber og bredbånd

— Telekabler direkte til kontinentet er en av tingene vi vil ta med inn i regjeringsforhandlinger, sier Terje Breivik. Han tar også til orde for at en ny norsk regjering bør bidra til etablering av en egen transatlantisk sjøkabel med internettforbindelse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Terje Breivik

Foto: Bård Ek

Venstres Terje Breivik har ambisiøse vyer for utenlandskabler og reell fastnettkonkurranse, melder InsideTelecom og digi.no.

– Kabler fra Norge direkte til utlandet må gis prioritet. Dette tar vi med oss i regjeringsforhandlingene om tre uker, sa Breivik til Norsk Fiberforening, og fortsatte:

– Vi mener Norge bør realisere en egen transatlantisk sjøkabel. Det vil gi oss en egen tilgang til det internasjonale stamnettet, noe næringslivet vil nyte godt av. Dette er realistisk, dersom vi – og dere – sier det kan utløse verdiskapingsmuligheter.

Stamnett og bredbåndstilgang
Breivik mener også at det er en politisk oppgave å sørge for et nytt fullverdig nasjonalt stamnett. – Alt vi har i dag hviler til slutt på Telenors nett i større eller mindregrad. Selv om flere aktører har bakkenett er det ingen som er uavhengige. Både for forbrukere, konkurransen og i et sikkerhetsperspektiv er det avgjørende at vi i samarbeid med næringslivet bidrar til et nytt stamnett, sa Breivik.

— Når det gjelder bredbåndstilgang må vi som et minimum ha ambisjoner som svenskene. Minimum 40 prosent skal ha tilbud om 100 Mbit/s båndbredde i 2015 og 90 prosent skal ha tilbud om 200 Mbit/s innen 2020. Det blir for uforpliktende hvis vi politikere ikke er konkrete nok, sa han.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**