Få biltrafikken inn på ny trafikksikker E-18

Neste år vil en ny trase av E18 i Vestfold stå klar for bruk. I 2017 vil hele Vestfold ha fått en firefelts trafikksikker E18 på plass. Det er bra! Nå må vi legge alt til rette for at den nye veistrekningen blir tatt i bruk av flest mulige bilister.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

-Vi kan ikke oppleve det paradokset at åpningen av en ny trafikksikker E18 fører til økt trafikk på et sideveinett som overhodet ikke er dimensjonert for dette, sier Kåre Pettersen i en kommentar.

Fra pressekonferansen om E18. Fra v. P.E.Johansen, K. Pettersen, H.H.Hønsvall, K.A.Hareide, S. Flåtten

Foto: Karen Anne Kjendlie

De tre partiene H, KrF og Venstre samlet seg om en felles uttalelse:
I Vestfold fylkeskommune har vi i lengre tid vært bekymret for at bomsatsene på den nye firefelts E18 gjennom fylket vil bli så høye at bilistene vil velge lokale veier for å spare penger. Dette vil påføre lokalmiljøene store belastninger, og faren for alvorlige ulykker vil øke på fylkesveiene som ikke er bygget for så stor trafikk.

Fylkesordfører Per E. Johansen (H) har vært svært aktiv i denne saken og har sammen med lederen for hovedutvalget for samferdsel, Kåre Pettersen (V), vært i møter med statsråden, transport og kommunikasjonskomiteen, veidirektoratet og lokale veimyndigheter. Vestfold fylkeskommune har kjøpt en renteopsjon som gjør at bomsatsene fra Langangen til Gulli vil bli kr. 88 for hele strekningen. Uten opsjon ville prisen vært 20 kroner høyere.

Den siste strekningen som utbygges for fire felt i Vestfold er parsellen Bommestad — Sky. Denne ble behandlet i stortinget 18. juni 2013. Der ble bomsatsene for strekningen Langangen — Gulli fastsatt til kr. 88. Mindretallet i Transportkomiteen, H og KrF hadde et forslag om at nedbetalingstiden skulle forlenges til 20 år. Ved behandlingen i Stortinget sluttet også Venstre, som ikke er representert i transportkomiteen, seg til forslaget.

Konsulentselskapet Rambøll har vurdert hva en slik forlenging av nedbetalingen vil bety for bomsatsene, og hvor mye dette kan redusere lekkasjen til sideveiene. Disse tallene er nå klare, og vil bety følgende.

Ved 20 års nedbetalingstid, rente på dagens nivå og trafikkøkning som samstemmer med historiske tall, vil bomavgiften for strekningen Langangen Gulli være ca. kr. 60. Dette betyr en reduksjon på over 30 %. Reduksjonen skyldes ikke bare lengre nedbetalingstid, men også en sterk reduksjon av lekkasjetrafikken.

Situasjonen i dag: Bommene ved Sky og Skinmo er allerede på plass og satsene er justert opp til det som stortinget har vedtatt (kr.18 ved Sky og kr. 12 ved Skinmo). Kjører man strekningen Porsgrunn — Drammen betaler man (uten brikke) kr. 60. I november tas bommen i Sande ned etter drøyt 12 år (vedtak om 15 år). Man vil da et år kunne kjøre gjennom hele fylket for kr. 30 fram til høsten 2014. Når veien fra Gulli til Langåker er ferdig, kommer 4 nye bommer med stortingsvedtak på kr. 47. Den siste bommen kommer når parsellen Bommestad Sky er ferdig. Her har stortinget vedtatt kr. 11.

Ved et regjeringsskifte etter valget vil de tre partiene H, KrF og V, som alle stemte sammen ved behandlingen i Stortinget i juni i år, ta opp forslaget igjen — og vil dermed kunne sikre flertall for innstillingen.

Kåre Pettersen

Foto: www.vfk.no

-Vi kan ikke tillate at en milliardinvestering i sikrere veier ikke blir benyttet som forutsatt, avslutter Kåre Pettersen. Alle prognoser peker på at unødig høye bomsatser vil føre til svært stor økning på sideveiene. Sideveier som kan karakteriseres som boliggater flere steder og som overhodet ikke er dimensjonert for dette både med hensyn til avkjørsler og generell trafikksikkerhet for de myke trafikanter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**