Rockeren som utfordrer LO

Venstres Terje Breivik brenner for å løse klimakrisen. I dagens BA kan du lese et stort portrettintervju med vår 1. kandidat. Eller du kan lese det her, selvsagt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Terje Breivik

Foto: Bård Ek

Venstres anonyme toppkandidat i Hordaland er ingen fersking i politikken. Terje Breivik (48) har vært ordfører i Ulvik og generalsekretær i Venstre. I et knapt år har han vært 2. nestleder i partiet som med sine snart 130 år er landets eldste.

Sponheims etterfølger Venstre har alltid hatt en sterk stilling i fruktkommunen helt innerst i Hardangerfjorden. Men det var etter at Lars Sponheim ble ordfører i 1987 at det virkelig tok av. Sponheim banet vei for blant andre Terje Breivik, som var ordfører fra 1995, og senere Mona Haugland Hellesnes, som nå er fylkesvaraordfører. Ved kommunevalget i 2011 fikk Venstre hele 33 prosent av de 436 stemmene i den vakre bygden.

Likevel er vår mann langt fra å være en kloning av den tidligere statsråden og Venstre-lederen, selv om han ble hentet inn som generalsekretær i partiet av sambygdingen. Den viktigste politiske forskjellen er nok at mens Sponheim skydde Fremskrittspartiet som pesten, så vil Breivik «samtale med alle på borgerlig side, også Frp».

Skikkelig og kjedelig
Mens Sponheim var en mester til å bruke mediene og søkte oppmerksomhet, er det få som aner hvem den anonyme fremtoningen til Terje Brevik er.

— Det er kanskje hans største svakhet at han ikke er så flink til å profilere seg, sier en som kjenner ham. Kilden betegner Breivik som en skikkelig fyr, men litt forsiktig som type.

Venstre har hatt mange profilerte politikere fra Ulvik, blant annet Lars Sponheim, Mona Haugland Hellesnes og Terje Breivik.

Foto: Frode Fjeldstad

— Den manglende profileringen henger nok sammen med hans skikkelighet, sies det. En observatør utenfor Venstre betegner Breivik som traust, alminnelig, velmenende og litt kjedelig.

— Han er ingen karismatiker. Jeg tror dem som stemmer på Venstre stemmer på partiets politikk mer enn på Breivik. De vet jo knapt hvem han er, sier kilden. Det kan BA underskrive på. Et Google-søk på mannen gir svært lite informasjon. Han gir ikke så mye av seg selv heller. I en god halvtime har vi utesket ham i et videointervju, men vi måtte gå til helt andre kilder for å få greie på at han faktisk ble verdensmester på ski for veteraner under VM i Tyskland sist vinter.

— Han er som en idrettsmann i politikken også. Han har konkurranseinstinkt og er systematisk, veldig målrettet og har stor gjennomføringskraft, sier en partikollega.

Gjennom hans åtte år som generalsekretær i Venstre har han «systematisert organisasjonen og bygget strukturer», sier en. Det har også gitt 48-åringen god kunnskap om partiets politikk. Stolt og rakrygget går han rundt med det meningsløse slagordet «Folk først» på brystet, som for å understreke at det ikke er dyrevelferd han jobber for. Han sier det er for å understreke at partiet setter «menneskene foran systemene». Mon det?

I sitt alternative statsbudsjett for inneværende år, vil Venstre kutte én måned i sykepengeperioden, fra tolv til elleve måneder og spare 700 millioner kroner. De vil standardisere sykemeldingene slik at leger skal sykemelde ut fra normer for hvor lang sykemelding de forskjellige diagnosene vil gi. Da sparer man 500 millioner. I det alternative statsbudsjettet ville Venstre også at arbeidsledige skal måtte vente lenger før de får dagpenger, fra tre til fem dager. Det sparer 135 millioner kroner.

Kvalm av LO
Da LO kritiserte partiet for dette og sa liberalistene var fagforeningsfiendtlige, svarte partileder Trine Skei Grande med at hun «blir kvalm av LO». Det har hun senere beklaget. På sitt siste landsmøte trakk partiet tilbake disse formuleringene på grunn av valgkampen.

I et intervju med BATV sier Breivik at partiet nå skal foreta «en vurdering av om det går an å gjøre sykelønnen mer rettferdig». Han svarer konsekvent ikke på om han er enig eller uenig med innholdet i det alternative statsbudsjettet. For øvrig er det miljøet partiet vektlegger.

Det mange ikke vet, er at Terje er verdensmester i veteran-VM i fristil.

Foto: Venstre

Brenner for klima
Breivik nevner en løsning på klimakrisen som den saken han virkelig brenner for. Derfor sier partiet nei til utbygging av oljefeltene i havet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Det skal Brevik og hans kollegaer få til ved å samarbeide med dem som ønsker utbygging aller mest, nemlig Fremskrittspartiet og Høyre.

Selv omtaler Terje Breivik seg som næringspolitiker. Han har bakgrunn som gründer, og er særlig opptatt av verdiskaping og næringspolitikk.

Siden 1973 har oppslutningen om Venstre ved stortingsvalg ligget mest mellom tre og fire prosent. Bare i 2005 har partiet kommet over fem prosent på landsplan. Nå håper Terje Breivik på opp mot syv prosent av stemmene den 9. september. Det vil sikre denne ordentlige mannen fra Ulvik plass på tinget. Mer ukjent er det at han er en habil rockegitarist i bandet «Skarpskodde menn».

— Det er Ulviks mest berømte band, sier han på BATV. Men bandet, som stort sett spiller coverlåter av ZZ Top, har aldri opptrådt utenfor kommunen. Det er ikke sikkert det blir så gode muligheter for det nå heller. BA-målingen viser nemlig at Terje Breivik er inne på Stortinget med god margin.

Les hele saken på side 8 – 9 i Bergensavisen lørdag 24. august.

LURER DU PÅ HVA VENSTRE GÅR TIL VALG PÅ NÅR DET KOMMER TIL SYKELØNN, SYKEMELDING ELLER ARBEIDSLIVSPOLITIKK? LES PROGRAMMET HER!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**