Norges beste skole trenger Venstre i regjering

Venstre fokuserer på én ting i skolepolitikken, og det er gode lærere. Gode lærere gir nemlig en god skole. Kunnskap og kvalitet i skolen kan best sikres av gode lærere, og Venstre vil derfor ha et tydelig lærerløft.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I disse dager tar ca. 66.000 lærere imot elever til årets skolestart. De har Norges viktigste jobb. Mange av disse lærerne har lang fartstid i skolen, men det er også ca. 2.800 nye lærere som har sitt første møte med elevene denne uken. Disse lærerne skal forhåpentligvis stå i jobben sin i mange år fremover.

Den største utfordringen norsk skole står over for de kommende årene er å sikre mange nok dyktige lærere. Statistisk sentralbyrå (SSB) mener vi får en underdekning på ca. 11.000 lærerårsverk i 2020. Samtidig vet vi at en av ti lærere slutter i skolen hvert år. I tillegg er det ca. 37-38.000 lærerutdannede yrkesaktive som ikke er i skolen, men som er å finne i andre yrker. Nasjonalt er det minst 9.000 «ufaglærte» lærere i norsk grunnskole, som ikke har undervisningskompetanse i fagene de underviser i. Ca 500 av disse jobber i Buskerud.

Brosjyrebilde 2011: Skole

Foto: Venstre

Tallene viser at vår største utfordring er å få lærere til å bli værende i skolen og å rekruttere flere. Det vil Venstre jobbe for å få til.

Politikk handler om å prioritere. De siste åtte årene har de rødgrønne partiene gjennomgående prioritert feil i skolepolitikken. De store pengene er blitt brukt på timetallsutvidelser og frukt og grønt. Den summen de rødgrønne bruker på dette er nok til å firedoble innsatsen på kompetanseheving i skolen. Det ville redusert antall ufaglærte dramatisk og gitt et tydelig kvalitetsløft til skolen.

Venstre er viktig i en borgerlig regjering, for å dempe fokuset på prøver og karakterer og tydeliggjøre hva som faktisk kan bidra til en bedre skole. Derfor er det ikke likegyldig hvilket parti du stemmer på om noen få uker. Vi har lagt frem en omfattende plan med 10 tiltak for en bedre skole. Det gjør vi ved å styrke den viktigste innsatsfaktoren for elevenes læring i skolen, nemlig læreren:

1. Vi vil ha en forbedret og utvidet lærerutdanning

2. Vi vil gi lærere rett og plikt til videreutdanning