Lager ny sykkelstrategi for Oslo

Byrådet har valgt svenske Spacescape som samarbeidspartner for Oslos nye sykkelstrategi. — Den nye sykkelstrategien skal peke på hva som er nødvendig for å gjøre Oslo til en god sykkelby. Om noen år skal vi være like fornøyd med forholdene for sykkel som vi i dag er med byens kollektivtilbud, sier byråd Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det var stor interesse for oppdraget med å utarbeide ny sykkelstrategi for Oslo, med tilbydere fra hele Skandinavia og i tillegg Nederland. Spacescape AB var blant annet sentral i utarbeidelsen av Stockholms sykkelstrategi og har også gjort sykkeloppdrag for både Göteborg og Örebro. De ble valgt både på grunn av denne kompetansen, og fordi de har levert et godt løsningsforslag for Oslo.

Ola Elvestuen åpner nye Ensjø T-banestasjon

Foto: Eivind Nikolaysen

— Sykkelstrategien vil dreie seg om helheten i det vi driver med, om noe bør gjøres annerledes og hva vi trenger å gjøre i tillegg. En del av oppdraget er også å finne ut mer om hvordan sykkelen brukes i dag, og hvordan vi med små og store tiltak kan legge til rette for mer sykling, sier Elvestuen.

Han understreker at utbyggingen av hovedsykkelveinettet og andre sykkeltiltak fortsetter for fullt i regi av byrådets sykkelprosjekt og Bymiljøetaten.

Vinn en sykkel. Miljødagen 2013.

Foto: Lars Andre Landås

Arbeidet med den nye strategien starter umiddelbart. Det legges opp til en bred prosess det kommende året, hvor det inviteres til å delta med innspill og ideer. Byrådet vil fremme sak for bystyret om ny sykkelstrategi i god tid før den vedtatte strategien går ut i 2015.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**