Vrakpant for fritidsbåter, campingvogner og lastebilvrak

Vi har mye og avansert fritidsutstyr her i Asker og Bærum. Venstre vil gjøre det enklere å bli kvitt det som må vrakes på en miljøvennlig måte. Dette skriver Siri Engesæth, Stortingskandidat Venstre i et leserinnlegg i Budstikka.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Båter som ikke lenger er ønsket blir ofte senket, brent på bål eller satt igjen av eieren. Hvert år møter omtrent 5000 båter denne skjebnen i Norge. Fåtallet leveres til godkjente mottak.

Venstre vil innføre en panteordning for fritidsbåtene for å stimulere til at eierne av båtene leverer dem inn til avfallshåndtering eller gjenvinning så de ikke blir forurensing.

Norge har allerede en slik ordning for biler som fungerer veldig bra. Det er på tide at vi også utvider en slik panteordning til å gjelde fritidsbåter, campingvogner, buss- og lastebilvrak.

Venstre foreslo derfor i Stortinget å sette av 52 millioner til en slik panteordning.

Gitt at panten settes til 2.500 kroner har Finansdepartementet regnet ut at det vil koste 14 millioner for fritidsbåter, 8 millioner for campingvogner og ca. 30 millioner for bussvrak og lastebilvrak.

Ordningen vil gjøre det lettere å ta grønne valg i hverdagen.

Siri Engesæth
Stortingskandidat Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**