Venstre på rådsbefaring med Oslofjordens Friluftsråd (OF)

Det var nærmest et lite Venstre-treff der ytterst i Oslofjorden den 22. august! Anledningen var befaringen med Oslofjordens Friluftsråd (OF) i Nøtterøy- og Tjømeskjærgården. De fire Venstre-kvinnene som deltok på rådsbefaringen var Inger Johanne Bjørnstad (styreleder i OF og fra Oppegård), Trine Hvoslef-Eide (Ås), Torild Brække (Horten) og Karin S. Frøyd (Larvik) samt Venstre-mannen Gunnar Lehne (Tjøme) som ble hyret inn som fotograf.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fra venstre: Karin S. Frøyd, Inger Johanne Bjørnstad, Trine Hvoslef-Eide og Torild Brække

Foto: Gunnar Lehne

Det er vel slett ikke overraskende at miljøengasjerte Venstre-folk lar seg velge inn i et råd med natur og friluftsliv på agendaen. De 5 Venstre-deltakerne deltok sammen med en rekke andre politikere, fagpersonell fra kommunene og fra fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud og Vestfold. Tilstede var også representanter fra vertskapet OF samt representanter fra tilknyttede organsisasjoner, blant annet Statens Naturoppsyn.

Den årlige befaringen som OF arrangerer, gikk denne gangen i strålende sol og i rolig sjø med MS "Dronning Blanca" ut fra Fiskebrygga i Tønsberg. Den 5 timer lange ferden fortsatte ut Tønsbergfjorden og passerte Husøy og Jarlsø og videre nedover Nøtterøy- og Tjøme-skjærgården. Kjente steder som Hvasser med Sandøsund, Store Færder, Fulehuk, Østre Bolæren og Mellom Bolæren ble passert.

Denne gangen var vi ikke i land på noen av stedene. Men vi fikk meget god informasjon av kjentmenn fra Nøtterøy og ansatte i OF om stedene vi passerte. Færder nasjonalpark, som offisielt åpnes lørdag 24. august, var viet stor oppmerksomhet på turen. Natur, historie og landskap var sentrale temaer sammen med praktisk informasjon knyttet til nasjonalparken.

Poenget med slike befaringer er å gjøre rådet og styret kjent med Oslofjordens geografi, få kunnskap om OFs aktiviteter og få en forståelse av områdene når saker seinere dukker opp til behandling, evt. ta initiativ til å reise nye saker.

Færder nasjonalpark

Foto: Karin S. Frøyd