Mer brukervennlig NAV, takk!
En doktorgradsavhandling ved Høgskolen i Oslo og Akershus fra 2012, konkluderer blant annet med at NAV- reformen har gitt så skjematiske måter å jobbe på at de ansatte har mindre tid til dem som trenger det mest: Rusmisbrukere, personer med psykiske lidelser og andre sammensatte problemer. Ansatte erfarer at de ikke får gehør for sin faglige kunnskap og at det er vanskelig å få på plass langsiktig oppfølging av brukerne.
Venstre mener NAV- reformen var et riktig grep. Ved siden av målet med å få flere i arbeid og aktivitet og færre på stønad, var formålet med NAV- reformen at brukerne skulle kunne forholde seg til ett kontor og til èn saksbehandler. Slik fungerer det dessverre ikke i dag. NAV lider under et unødig komplisert regelverk og byråkratiske løsninger, noe jeg er sikker på at flere med meg har fått erfart. Saksbehandlere på NAV må i dag forholde seg til for mange detaljerte forskrifter og rundskriv som styrer selve saksbehandlingen og lovanvendelsen. Dette vil Venstre endre på. Venstre vil at saksbehandlerne i førstelinjetjenesten skal få utvidet myndighet til selv å få avgjøre så mange saker som mulig. Dette fordi vi tror at de som står brukeren nærmest vil være best i stand til å gjøre dette. I tillegg vil vi også åpne for større bruk av skjønn i NAV sitt regelverk.
Ved å gjøre disse grepene: redusere byråkratiet, forenkle regelverket og gi de ansatte i førstelinjetjenesten større adgang til bruk av skjønn, mener vi at vi vil gjøre det enklere for brukere av NAV. I tillegg vil de ansatte få bedre gehør for sin faglige kunnskap, og ikke minst mer tid til brukerne. Venstre setter folk foran systemet. Venstre setter folk først!
Hanne Nora Nilssen