Svikter fattige barn

Venstre foreslo ti forslag mot barnefattigdom for fire år siden. Regjeringen har ikke gjennomført noen av dem.
I slutten av forrige stortingsvalgkamp stilte alle de andre partiene seg bak et initiativ fra Venstre om å få til en tverrpolitisk tiltakspakke for å bekjempe fattigdommen blant barn i Norge. Men hva skjedde etter valget?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

100 000 barn i fattigdom
Den rødgrønne regjeringen gikk til valg på å fjerne barnefattigdom i Norge, men etter åtte år er fasiten at tallet på barn som vokser opp i fattigdom faktisk har steget siden de overtok makten.

Barnemishandling, mishandling, barn, vold

I dag er det i følge NAV over 100 000 fattige barn i Norge.

«Aldri har en regjering brukt mer penger enn den sittende regjering, likevel har tallet på fattige barn økt.»

Denne uhyggelige statistikken var bakgrunnen for at daværende venstreleder Lars Sponheim i 2009 tok til orde for å heve saken over den vanlige partipolitiske kjeklingen, og bli enige om få til en tverrpolitisk pakke med konkrete virkemidler mot barnefattigdom.

Noen av tiltakene som ble foreslått av Venstre:
• Innføre differensiert foreldrebetaling i barnehage og SFO, slik at prisen kan bli mye lavere for de som trenger det mest, i stedet for litt billigere for alle.
• Omfordele barnetrygden slik at de med høy inntekt får litt mindre, og de med lav inntekt får mer.
• Innføre en nasjonal minstenorm for sosialhjelp til livsopphold som prisjusteres hvert år.
• Økte tilskudd til frivillige organisasjoner som driver aktiviteter overfor fattige barn.
• Styrke barnevernet.
• Innføre en ordning for hjemkjøp av boliger, hvor en leid kommunal bolig på sikt kan bli eid bolig.

Ingenting er gjennomført
— Det er deprimerende å se hvor liten vilje den rødgrønne regjeringen har hatt til å følge opp dette, sier dagens venstreleder Trine Skei Grande.

Fire år etter er det ny valgkamp, men på dette området er det i praksis ingenting som har endret seg.

— Vi la inn våre forslag i Stortinget som det første vi gjorde etter at valget var over. Da avviste regjeringen alle våre forslag og viste til fordelingsmeldingen som skulle komme. Men når den meldingen kom, så inneholdt den stort sett bare en opplisting av tiltak gjennomført de siste 6 årene, som beviselig har ført til flere fattige barn og barnefamilier – ikke færre.

— Nå, fire år etter, har regjeringen fremdeles ikke gjennomført et eneste av de tiltakene vi foreslo, og tallet på fattige barn har ikke gått ned, sier Skei Grande.

Må bytte regjering
For åtte år siden sa Jens Stoltenberg følgende:
— Aldri har en regjering brukt mer penger enn den sittende regjering, likevel har tallet på fattige barn økt. Det alene er en god nok grunn til å skifte regjering 12. september 2005.

«Det er deprimerende å se hvor liten vilje den rødgrønne regjeringen har hatt til å følge opp dette.»

Nå har han altså styrt i snart åtte år selv, regjeringen hans har brukt mer penger enn noen annen regjering har gjort før, men resultatet er likevel flere, ikke færre barn i fattigdom.

Venstrelederens beskjed til statsministeren er tydelig:
— Jeg kunne brukt det samme sitatet ordrett, om en byttet ut datoen til 9. september 2013. Før forrige valg lovet regjeringspartiene at de ville samarbeide med opposisjonen for å komme frem til tiltak som virkelig virker mot barnefattigdom. Med det var de nå vist at de ikke er interessert i å gjøre. Da er den eneste løsningen å bytte ut denne regjeringen med en regjering hvor Venstre kan få gjennomføre våre fattigdomstiltak selv.

omfordelbarnetrygden
**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**