Vi må og kan forenkle. Kutte i rapporteringskrav og skjema- regimer. Kost/ nytte bør vurderes også her. 13.08 hørte vi i Dagsnytt "varsel" fra en leder i NAV- systemet at det går 69 årsverk til å bøtelegge bedrifter " som ikke har fulgt opp" sykemeldte. Men det er ikke NAV det er feil ved nødvendigvis, det er det vedtatte og detaljerte regelverk! Er det formfeil i hvordan man har etterlevd det detaljerte oppfølgingskravet, får arbeidsgiveren bot, selv om ingen bestrider at arbeidstakeren er ivaretatt på beste måte fra sin arbeidsgivers side. Dette har jeg selv erfart helt meningsløst.
I august 2011- for 2 år siden- ga Giske et tallfestet mål for innsparinger gjennom å forenkle offentlige krav til bedriftene. Han lovet 10 milliarder kroner innen utgangen av 2014 og at omtrent halvparten skulle tas i løpet av inneværende stortingsperiode. Fjerning av revisjonsplikten for mindre foretak og endrede aksjekapitalkrav antas å innebære en innsparing på rundt to milliarder, sier NHO. Hvor er forenklingsforslagene eller signaler om videre forenklingsskritt for de resterende 8 milliarder? Daværende statssekretær Ingebrigtsen sa i 2012 at NHO ikke trengte å bekymre seg. Målet om 10 milliarder kroner i forenklingsinnsparing står fast, sa statsekretæren. Det er etter hva jeg har registrert ingen fra den rød- grønne regjeringen som har flagget disse bebudede innsparinger i valgkampen. Eller tar jeg feil?
Går man inn i dagliglivet til en hvilken som helst bedrift, vil man få tilbakemeldinger om at de " drukner" i krav og rapportering til det offentlige. Spør en hvilken som helst lærer, svaret er at det kreves i meste laget med rapporter og planer. Spør den som har skrevet "rapporten" hva vedkommende mener den har ført til av endring i adferd, forbedring av resultat. Spør de/ dem som mottar "rapporten" hva de gjør og beslutter som følge av det rapporterte. Svarene vil nok i varierende grad være overbevisende.
I møte med det offentlige kan både borgere og bedrifter, amatører og proffer miste motet.
Regjeringen burde tatt alle våre bekymringsmeldinger på alvor. Da hadde kanskje Giske prioritert å holde hva han lovet og drosjesjåfør Jens hadde fått ros for at skjemaer var begripelige og færre. For det behøver da virkelig ikke være så komplisert?
Signy Gjærum (V)