Terje Rønning presenterer Venstres løsninger på nordgreenske problemer

Terje Rønning lover i dagens Lillehammer Byavis at Venstre skal jobbe for balansert kommuneøkonomi og solide kommunale tjenester. “Spesielt i vår region er formueskatten i ferd med å bli en stor utfordring for næringslivet, ikke minst ute i distriktene”, skriver Rønning. “For å stimulere næringslivet i innlandet, og utkantene spesielt, kan gradert formuesskatt, helt ned til null, være ett av tiltakene i en nedtrapping av formuesskatten.” Rønning svarer med innlegget til Arbeiderpartiets Ragnar Nordgreen som har angrepet Venstre og Rønning i OA og GD.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ragnar Nordgreen har kommet i ulike lokalaviser med noen tolkninger av et leserbrev jeg skrev i GD for en tid tilbake. Leserbrevet var myntet på at fungerende ordfører i Lillehammer gikk ut og roste dagens kommuneøkonomi, til tross for at Lillehammer har gjennomført store nedskjæringer innen helsesektoren de siste årene. Nordgreen skremte sedvanlig med hvor elendig det vil bli om Erna Solberg får ta over. Dette vrir han til å passe best sitt eget propagandamaskineri.

Terje Rønning er en venn av mødre og barn

Nordgreen gjør et stort nummer av at han var gruppeleder i kommunestyret i to år under den rødgrønne regjeringen og sier hvor flott det var. Ja, jeg kan dele Nordgreens erfaringer fra de første to årene i den rødgrønne regjeringsperioden med Åslaug Haga som kommunalminister. Inntektene til kommunene ble økt da.

Men nokså raskt begynte utgiftene å vokse tilsvarende. Det samme gjorde oppgavelista til kommunene, samtidig som barnehageutbygging ble øremerket. I realiteten har handlingsrommet til kommunene gått ned de siste årene. Det er bare å se på hvordan finansieringen av kommunesektoren har utviklet seg. Skatteinntektenes andel av overføringene til kommunene har gått ned fra vel 50 prosent i 2005 til 45 prosent i 2012. Det betyr at de rødgrønne gir mindre frihet lokalt og sender over stadig lengre ønskelister fra sentralt hold. Vi husker vel alle den varme lunsjen som SV lovte. Den er blitt til en banan, ofte sponset av Rema 1000 eller Bama lokalt.

Det siste som nå er lagt på kommunene er samhandlingsreformen. Det kan bli en bra reform, men – som vanlig — skaper den bry for kommunene da den på langt nær er fullfinansiert. Dette gjør at vi som lokalpolitikere til stadighet må tilpasse oss nye utfordringer fra staten, på oppgaver det ikke følger penger med.

Nordgreen er også redd for kommunesammenslåinger, selv om både hans egen ordfører på Lillehammer og fylkesleder i Ap er sterkt for dette. Det er vel snart bare han som ikke skjønner at dagens kommunestruktur, fra tida da bil var mer uvanlig en vanlig, er moden for en gjennomgang. Jeg tror dette vil tvinge seg fram uansett regjering. Spørsmålet er hastighet, lokal medvirkning og hva staten er villig til å gi fra seg av makt og oppgaver. Venstres ambisjon er å spre makt og avlaste et stadig voksende statsbyråkrati i Oslo.

Terje Rønning Terje Rønning vil stimulere næringslivet med gradert formueskatt

Nordgreen mener jeg er for å fjerne formueskatten og skriver da selvfølgelig opp de verst tenkelige tall på hva vi taper. Men her blander Nordgreen Venstre og Høyre/Frp på nytt. Venstre vil trappe ned formuesskatten, særlig for bedriftseiere. Venstre vil ikke gå så raskt fram som Høyre, som sier at de vil fjerne den helt. Det er ikke gjort over natten å kutte ut vel 14 milliarder i skatteinntekter, særlig fordi mer enn halvparten av formuesskatten går tilbake til kommunene for å drive velferd og skoler lokalt.

Spesielt i vår region er formueskatten i ferd med å bli en stor utfordring for næringslivet, ikke minst ute i distriktene. Kapitalen er bundet opp i bygninger og driftsmidler, ikke i fete bankinnskudd. I verste fall må bedriftseiere ta opp lån for å betale formuesskatt. Det er urimelig, og går utover både verdiskaping og arbeidsplasser.

Terje Rønning og de kommende studentboligene

Foto: Sanna Sarromaa

For å stimulere næringslivet i innlandet, og utkantene spesielt, kan gradert formuesskatt (helt ned til null) være ett av tiltakene i en nedtrapping av formuesskatten. Vi bør derfor ta debatten om formuesskatten skal graderes, heller enn avvikles. Arbeidsgiveravgiften er gradert i soner. På samme vis kan formuesskatten graderes. I tillegg vil Venstre føre selskapsskatten tilbake til kommunene, for at kommuner som prioriterer næringsutvikling kan premieres. Ap og de rødgrønne kameratene har i stedet trukket den inn i statskassa.

Oppland har nå en mulighet til å få Ketil Kjenseth fra Venstre inn på Stortinget. Jeg skal love Nordgreen og alle andre at Venstre skal jobbe for balansert kommuneøkonomi og solide kommunale tjenester. Det er tross alt Venstre som vil grunnlovsfeste lokalt folkestyre. Ikke Ap. Imens kan Nordgreen konsentrere seg om å ha fokus på sin egen politikk framfor å drive med skremselspropaganda mot andre. Jeg kan også forsikre Nordgreen om at verken jeg eller Venstre er på noen marsj mot høyre eller Høyre. Vi ønsker oss en ny regjering. En blågrønn.

Terje Rønning
stortingskandidat og gruppeleder i Lillehammer Venstre